ایمپلنت دندان درد دارد؟

درد دندان بعد از ایمپلنت

بسیاری از افرادی که به  ایمپلنت دندان نیاز  دارند نگران  درد بعد از ایمپلنت هستند و نمی‌دانند درد بعد از جراحی ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد. به احتمال زیاد، درد وجود خواهد داشت، اما اینکه چقدر طول می کشد و چقدر خفیف یا شدید است در افراد مختلف، متفاوت است. به علاوه، راه های زیادی برای مقابله و به حداقل رساندن آن وجود دارد.

لازم به ذکر است که کمی درد را بعد از کاشت تجربه خواهید کرد. در طول عمل ایمپلنت دندان، نباید دردی داشته باشید، زیرا ناحیه جراحی دندان شما بی حس خواهد شد. با این حال، با از بین رفتن بی حسی، به احتمال زیاد شروع به احساس ناراحتی بعد از ایمپلنت خواهید کرد.

میزان درد بعد از آن بستگی به میزان درگیر بودن این روش و تعداد ایمپلنت های کاشته شده دارد.

علت درد ایمپلت

درد طبیعی بعد از ایمپلنت دندان

به لطف پیشرفت های مدرن در جراحی دهان، جراحی ایمپلنت دندان را می توان با داروهای بی حس کننده قوی و گزینه های آرامبخش توسط بهترین دکتر ایمپلنت دندان، عملاً بدون درد انجام داد. با این حال، این روش شامل باز کردن یک سوراخ در لثه و استخوان فک است، بنابراین به طور طبیعی پس از از بین رفتن داروهای آرام بخش و بی حس کننده، باعث ایجاد درد و ناراحتی می شود.

طی دو هفته آینده، ایمپلنت شما شروع به بهبود می کند. لثه ها بهبود می یابند و بخیه های شما در صورتی که قابل جذب باشند، جذب می شوند. اکثر بیماران پس از حدود 7 روز دیگر احساس درد زیادی نمی کنند و دهان شما باید بعد از دو هفته پس از جراحی کاملاً بدون علائم باشد.

درد غیر طبیعی بعد از ایمپلنت دندان

همانطور که گفته شد درد بعد از ایمپلنت باید حداکثر تا 10 روز پس از جراحی بهبود ابد. اگر چند ماهی از جراحیتان گذشته است و همچنان درد دندان را احساس می کنید عواملی همچون موارد زیر می تواند در این عارضه تاثیر به سزایی بگذارند:

• آسیب عصبی یا بافتی
  • خون رسانی ضعیف
  • رد ایمپلنت توسط بدن شما
  • تداخل با سایر داروها
  • سلامت کلی ضعیف
  •  بیماری های خود ایمنی
  • عارضه ای به نام اضافه بار
  • سیگار کشیدن مداوم
  • دندان قروچه یا فشردن (براکسیسم)
  • بهداشت ضعیف دهان
  • عدم وجود  بافت لثه  در ناحیه
  • تابش به سر یا گردن
  • کمبود استخوان در فک
  • واکنش آلرژیک

علل درد غیر طبیعی دندان بعد از ایمپلنت

به غیر از درد معمولی ناشی از یک روش بدون عارضه، ممکن است مسائل دیگری نیز وجود داشته باشد که منجر به ناراحتی و درد بیشتر شود.

شل شدن هیلینگ ایمپلنت

گاهی اوقات پیچ کوچک داخل قسمت بالایی ایمپلنت در طول فرآیند بهبودی شل می شود. در این حالت، دندانپزشک باید کلاهک را بردارد، آن را تمیز کرده و دوباره نصب کند. تا آن زمان، ممکن است باعث ناراحتی و درد بعد از ایمپلنت شود.

ایمپلنت شل

ایمپلنت دندان ممکن است بنا بر دلایل مختلی مانند فک استخوان ناکافی و.. شل شود. این امر می تواند باعث ناراحتی و گاهی اوقات درد زیاد بعد از ایمپلنت شود. در صورت بروز این اتفاق، دندانپزشک نیاز به برداشتن و تعویض ایمپلنت دارد.

ایجاد هر گونه از عفونت های دهانی و لثه می تواند بر درد ناشی از ایمپلنت تاثیر بگذارد. خوشبختانه این عارضه اگر زود تشخیص داده شود، ممکن است قابل درمان باشد.

شکست ایمپلنت

در مواردی ایمپلنت ناموفق عمل می کند و بدن آن را پس می زند که به نام شکست ایمپلنت نیز شناخته می شود. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، می تواند باعث شل شدن ایمپلنت و در نتیجه ایجاد درد شود.

سوختگی استخوان

سوختگی استخوان عارضه نادری است و زمانی رخ می دهد که گرمای مته دندانپزشک به استخوان اطراف محل جراحی، آسیب برساند. این امر باعث ایجاد مقدار زیادی درد و ناراحتی می شود. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک باید ایمپلنت و هر استخوان آسیب دیده را خارج کند.

بیشتر بخوانید=> مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

درمان درد پس از ایمپلنت دندان

خوردن غذاهای نرم در حالی که محل کاشت شما بهبود می یابد به کاهش درد در هفته اول یا بیشتر پس از درمان کمک می کند . همچنین از خوردن غذاهای بسیار سرد یا گرم و همچنین غذاهای بسیار تند خودداری کنید. همه اینها می توانند محل ایمپلنت شما را تحریک کنند.

داروهای مسکن خود را طبق دستور مصرف کنید. پس از تمام شدن آنها، می توانید مصرف آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن یا مسکن های OTC مشابه را برای کمک به ناراحتی شروع کنید.

علاوه بر این، شستشو با آب نمک 4-5 بار در روز می تواند بقایای غذا را برای تسکین درد شستشو دهد. قرار دادن کیسه یخ به صورت خارجی به مدت 10 دقیقه در هر بار نیز می تواند به رفع ناراحتی کمک کند.

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مدیریت و به حداقل رساندن دردی که ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت دندان تجربه کنید، انجام دهید. این نکات شامل موارد زیر می شود:

• دندانپزشک مناسب را انتخاب کنید
  • دستورالعمل های بعد از عمل را دنبال کنید
  • دارو درمانی
  • یخ درمانی
  • استفاده از آب نمک
  • غذاهای سرد و نرم
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

کلام آخر

در حالی که مقداری درد پس از کاشت ایمپلنت طبیعی است، اما باید به سرعت از بین برود و کاملاً جزئی باشد. اگر 2 هفته یا بیشتر پس از کاشت ایمپلنت درد در دهانتان ادامه داشت ، با بهترین دندانپزشک تان مشاوره نمایید.