[wpseo_breadcrumb]

جراحی دندان های نهفته

جراحی دندان
آنچه می خوانید...

یکی از مهم ترین جراحی هایی که در دندانپزشکی بسیار مورد توجه می باشد جراحی دندان های نهفته است. دندان های نهفته می توانند آسیب های فراوانی به سایر دندان ها وارد کنند. انجام جراحی آنها توسط دندانپزشک متخصص امکان پذیر است. در این مقاله می خواهیم اطلاعات بیشتری در رابطه با جراحی دندان های نهفته در اختیار شما بگذاریم ، با ما همراه باشید.

جراحی دندان های نهفته چیست؟

در حالت کلی به دندان هایی که به دلایل مختلف رشد نمی کنند یا به عبارتی در فک باقی مانده اند دندان های نهفته می گویند. عدم رویش دندان می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم اما مهم ترین آن ها عبارت است از تغییر در مسیر رویش، وجود مانع در برابر رویش آن ها یا مشکلات ژنتیکی.

در این جراحی دندان هایی که بر اثر عوامل مختلف در فک باقی مانده اند از لثه خارج می شوند. در بین دندان ها، دندان های عقل و دندان های نیش بیشتر از باقی دندان ها دچار این مشکل می شوند.

اهمیت جراحی دندان های نهفته

همه متخصصان دندانپزشکی و همچنین متخصصان ارتودنسی به بیماران توصیه می کنند پس از تشخیص در اولین فرصت برای انجام این جراحی اقدام کنند. این عمل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا عدم توجه به درمان آن ها ممکن است به سایر دندان ها آسیب وارد کند. لازم به ذکر است اگر فردی دارای دندان های نهفته باشد و به درمان آن ها توجه نکند ممکن است با بالا رفتن سن دچار مشکلات بیشتری شوند. همچنین با بالا رفتن سن استخوان فک انعطاف خود را از دست می دهد و ترمیم بافت هایی که مورد جراحی قرار می گیرند بسیار سخت می شود.

دندان های نهفته

چگونگی جراحی دندان های نهفته

در ابتدا لازم است بگوییم که اگر دندان نهفته تنها یک دندان عقل ساده باشد، با کشیدن می توان آن را درمان کرد اما اگر نهفتگی آن پیچیده باشد باید جراحی انجام شود.

برای انجام جراحی دندان های نهفته ابتدا باید بیمار توسط یک بهترین دندانپزشک معاینه شود و در اغلب موارد دندانپزشک برای بیمار انجام رادیوگرافی از همه دندان ها را تجویز می کند. پس از بررسی های انجام شده زمان انجام جراحی توسط متخصص مشخص می شود.

در مرحله اول برای اینکه بیمار هیچگونه دردی را متوجه نشود، جراح از روش بی حسی موضعی استفاده می کند. سپس در محلی که از قبل مشخص شده برای جراحی یک برش ایجاد می شود تا دندان یا ریشه آن مشخص شود. در بعضی موارد ممکن است جراح جهت نمایان کردن دندان نهفته مقداری از استخوان روی دندان را بردارد. پس از مشخص شدن آن با استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی، دندان کشیده می شود و محل برش خورده بخیه زده می شود.

عوارض جراحی دندان های نهفته

این عمل مانند سایر جراحی ها دارای عوارض مخصوص خود است که اگر توسط یک دندانپزشک با تجربه و متخصص انجام شود میزان عوارض آن به حداقل می رسد. برخی از رایج ترین این عوارض عبارتند از:

  • تورم: برای جلوگیری از تورم و یا بهبودی آن می توان از کمپرس یخ استفاده نمود.
  • درد: دندانپزشک برای کنترل درد مصرف مسکن را تجویز می کند.
  • خونریزی
  • عفونت
جراحی دندان های نهفته

مراقبت های لازم پس از انجام جراحی دندان های نهفته

 افرادی که این عمل را انجام می دهند باید در نظر داشته باشند که باید حتما بهداشت دهان و دندان را پس از عمل رعایت کنند زیرا ممکن است دچار عفونت شوند. همچنین باید مراقب باشند که موقع مسواک زدن آسیبی به محل جراحی شده وارد نشود. پس از جراحی باید از دهانشویه ها استفاده کرد. برخی دیگر از این مراقبت ها عبارت است از:

  • شستشو دهان با سرم شست و شو
  • به مدت 24 ساعت از تف کردن خودداری شود.
  • برای مصرف نوشیدنی ها از نی استفاده نشود.
  • برای مدتی از انجام ورزش و فعالیت های سنگین اجتناب شود.

مشکلات دندان نهفته در دهان

همانطور که می دانید، دهان ورودی سیستم گوارشی می باشد. دندان ها با له کردن کامل مواد غذایی باعث هضم راحت غذا در معده می شوند. هر کدام از دندان ها وظیفه ی خاصی دارند. برای مثال، دندان های نیش وظیفه ی پاره کردن غذا، دندان های آسیاب له کردن و دندان های جلویی وظیفه ی گاز زدن غذا را برعهده دارند. برای انجام تمامی این مراحل دندان های عقل باید روی یک دیگر قرار بگیرند.

دندان های نهفته با تخریب دندان ها و یا این که آن ها را از حالت اولیه و استاندارد خود در می آورند، باعث می شوند که دندان ها به درستی چفت نشده و غذا کامل له نشود. این موضوع می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند درد معده و … شود. برای جلوگیری از این پیامد ها بهتر است با جراحی دندان نهفته آن را از دهان خود خارج کنید.

دندان های نهفته بیشتر در کدام ناحیه از دهان رشد می کنند؟

بیشتر دندان های نهفته شامل دندان های نیش و یا دندان عقل می شوند که در ادامه به توضیح کاملی از آن ها می پردازیم.

دندان نیش نهفته:دندان های نهفته در کل دهان و از جمله دندان های نیش و عقل ایجاد می شوند. نهفتگی دندان به خصوص دندان های نیش، بیشتر در سن های رشد، اتفاق می افتد. در این سنین ممکن است کودکان یا نوجوانان همچنان دندان‌های شیری خود را داشته باشند. اما دندان های دائمی آن ها نیز در بیاید. به همین دلیل لازم می شود تا دندان های شیری  کشیده شده و ازدهان خارج شود. دلیل این امر فرصت دادن به دندان دائمی برای رشد است. همچنین در برخی موارد به دلیل کوچک بودن فک، امکان دارد که دندان نتواند به راحتی خارج شود که در این صورت احتیاج به ارتودنسی است.

دندان عقل نهفته: دندان عقل ، از تمامی دندان های دائمی دیگر دیرتر رشد کرده و از سن 17 تا 25 سالگی رشد خواهد کرد. در برخی افراد به دلیل بزرگ بودن بیش از حد دندان عقل نسبت به فک، یا عدم رشد کافی فک دندان عقل به صورت نهفته داخل فک باقی می ماند. این دندان می تواند به ریشه ی دندان های آسیاب کناری، آسیب بزند.

هزینه جراحی دندان های نهفته

هزینه و قیمت این عمل به موارد بسیاری بستگی دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارت است از:

  • میزان سختی عمل
  • هزینه کلینیک یا بیمارستان
  • هزینه دندانپزشک متخصص

نتیجه گیری

جراحی دندان های نهفته یکی از حساس ترین عمل های دندانپزشکی است که توجه به دندان های نهفته بسیار اهمیت دارد. حتما برای انجام این عمل نزد بهترین متخصص دندانپزشک یا متخصص جراحی بروید. دندان های نهفته می توانند آسیب های فراوانی به سایر دیگر دندان ها مانند کج شدن و بروز برخی بیماری های لثه و … شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *