[wpseo_breadcrumb]

تورم و التهاب لثه در بارداری

درمان-التهاب-و-تورم-لثه-در-بارداری
آنچه می خوانید...

زمان بارداری دوره ی بسیار حساسی رد زندگی خانم ها و زنگی جنین می باشد. در این دوران مصرف هر گونه مسکن و یا آنتی بیوتیک و حتی ویتامین باید تحت نظر پزشک باشد. تغییرات هورمونی در این دوران می تواند تاثیرات زیادی بر روی بدن بگذارد که از جمله ی این تاثیرات می توان به التهالب های لثه نام برد که می تواند در صورت عدم درمان به موقع و تحت نظارت بودن مشکل زا باشد. بیماری لثه یک بیماری التهابی مزمن ناشی از باکتری است که در آن لثه توسط باکتری ها آلوده شده و آسیب می بیند. در این مقاله به توضیح التهاب لثه در بارداری می پردازیم.

اگر عفونت لثه درمان نشود و شدت پیدا کند استخوان زیر لثه نیز تحت تاثیر عفونت قرار گرفته و تحلیل می رود که در نتیجه فرد دندان های خود را از دست می دهد. عفونت لثه با بیماری های زمینه مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد. نکته ی مهم درباره ی تورم و التهاب لثه در زنان باردار این است که در دوران بارداری هورمون های زنانه برای کمک به رشد جنین در بدن تولید می شود که این هورمون ها زمینه ی برخی مشکلات دهان و دندان را فراهم می کنند.

!…درباره کیست دندانی نیز بدانید…!

آیا در بارداری التهاب لثه ایجاد می شود؟

گاهی اوقات تومورهای لثه به صورت توده های قرمز تیره روی لثه ایجاد می شود. معمولا این ضایعه ها نزدیک به مرز لثه فک بالا هستند. این توده برجسته قرمز رنگ ممکن است خونریزی کرده و پوسته بدهد که در این صورت برای غذا خوردن یا صحبت کردن مشکل ایجاد می کند. این ضایعه ها تومور بارداری نام دارند که در هر زمان از بارداری امکان دارد رخ دهد اما در سه ماه سوم بارداری احتمال بیشتری دارد.

به دلیل زیاد شدن هورمون پروژسترون در بدن در هنگام بارداری زمینه برای رشد باکتری ها عامل عفونت لثه فراهم می شود. به همین دلیل لثه نسبت به پلاک و فعالیت های باکتری ها حساس تر می شود و واکنش بدن به سموم ناشی از آن ها شدت می یابد. در حالت کلی عفونت های لثه در دوران بارداری به دو دسته ی ژنژیویت (التهاب یا عفونت خفیف لثه) و پریودنتیت(عفونت شدید لثه) تقسیم می شود.

تورم-و-التهاب-لثه-در-بارداری

راه های پیشگیری از تورم و التهاب لثه در زنان باردار

بسیاری از خانم ها با اقداماتی می توانند از بروز تورم و التهاب لثه در هنگام بارداری جلوگیری کنند روش های زیر می تواند از این مشکل تا حد خوبی پیشگیری نماید:

مراجعه به دندان پزشک پیش از اقدام به بارداری

بهتر است از سه ماه قبل از بارداری تحت نظر پزشک متخصص باشید و تمام دندان های خود را به طور مرتب چکاپ کنید. با استفاده از عکس های او پی جی و معاینه ی پزشک متخصص از سلامت دندان های خود مطمئن شوید.

استفاده از مکمل های کلسیم و اسید فولیک

حتما پیش از بارداری برای سلامت کامل بدن و دهان و دندان از قرص های اسید فولیک و کلسیم استفاده نمایید. کمبود فولیک اسید می تواند باعث عدم تشکیل مغز جنین به طور کامل شود که امری خطرناک است. از سمت دیگر کلسیم می تواند به سلامت دهان و دندان مادر برای دوران بارداری کمک کند. قرص های مکمل را در طول دوران بارداری تحت نظر پزشک مصرف کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری

در زمان بارداری یکی از مهم ترین کارها، رعایت بهداشت دهان و دندان است. بعد از هر وعده ی غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. توصیه می شود در این دوران از مسواک های نرم استفاده شود تا لثه ملتهب نشده و دچار خونریزی نشود. همچنین استفاده از نخ دندان کمک می کند تا از خونریزی دندان، پوسیدگی و التهاب آن جلوگیری شود.

استفاده از دهن شویه های آنتی باکتریال

برای جلوگیری از عفونت لثه بهتر است در هفته ی  حداقل سه بار از دهان شویه های آنتی باکتریال استفاده شود. از طرف دیگر محلول سرمی یا آبنمک رقیق شده نیز می تواند بسیار به سلامت دهان کمک کند.

غنی کردن بدن از ویتامین C

غنی کردن بدن از ویتامین C: ویتامین C بدن را در برابر باکتری ها محافظت می کند. توصیه می شود که برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن از میوه ها و سبزیجات استفاده شود واز قرص های ویتامین C استفاده نکنید.

مراجعه به دندانپزشکی

در صورت مشاهده ی هرکدام از توده ها و یا التهاب لثه ها به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. شل شدن دندان ها، خونریزی لثه، بوی بدن دهان و هر چیز غیر طبیعی دیگر می تواند باعث عفونت های شدید شده و به هیچ عنوان نباید از دارو بدون نظر پزشک استفاده شود.

پرهیز از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل

اگر به نوشیدن الکل و استعمال سیگار عادت دارید باردری مناسب شما نیست. استفاده از الکل و استعمال سیگار بر تشدید بیماری های دهان و دندان تاثیر می گذارند بلکه موجب نارسایی های جنینی و یا حتی سقط می شود.

لبخند لثه ای چیست؟

درمان التهاب لثه در دوره بارداری

اگر هیچ یک از نکات اشاره شده به کاهش التهاب لثه کمک نکرد، دندانپزشک ممکن از روش های تجویز آنتی بیوتیک خوراکی برای مبارزه با عفونت باکتریایی استفاده کند. همچنین دهان شویه هایی برای رفع التهاب و تسکین علائم وجود دارند که قدرت زیادی در فروکش کردن التهاب دارند. نکته ی مهم در این زمان بارداری این است که دندانپزشک باید به تاثیرات داروی آنتی بیوتیک روی جنین، حساسیت های مادر به دارو های مختلف و… توجه داشته باشد. لازم به ذکر است که لیست کاملی از ویتامین ها و مکمل ها و سایر داروهای بدون نسخه باید به دندانپزشک ارائه شود تا از بروز هرگونه تداخل دارویی جلوگیری شود.

عوارض-تورم-و-التهاب-لثه-در-زمان-بارداری

چه موقع درصورت التهاب لثه در بارداری به دندان پزشک مراجعه کنیم؟

 در صورت بروز هرگونه تغییر در دندان یا لثه خود حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات توده های شکل گرفته روی لثه های زنان باردار خوش خیم هستند و معمولا پس از زایمان از بین می روند. اما در برخی اوقات بدخیم بوده و خونریزی های زیادی می کنند. در صورت خونریزی و احساس ناراحتی و نگرانی دندان پزشک می تواند آن ها را از بین ببرد.

کلام آخر

نکته ی مهم در این دوران رعایت تمام نکات بهداشتی می باشد. حتما از سه ماه قبل از اقدام برای بارداری به دندانپزشک ماهر مراجعه کنید. تحت نظر بهترین دندانپزشک باشید تا از التهاب های شدید جلوگیری کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *