[wpseo_breadcrumb]

ممنوعیت های ایمپلنت دندان

آنچه می خوانید...

امروزه با وجود پی بردن به اهمیت مراقبت های دندان و تاثیر آن بر سلامت زندگی، افراد زیادی را مشاهده می کنیم که دارای دندان های پوسیده و خراب می باشند به طوری که بسیاری از افراد بنابر دلایل مختلفی همچون بیماری های پریودنتال، پوسیدگی های دندانی و یا آسیب های وارد شده به فک و دندان، یک یا چند دندان و یا حتی تمامی دندان های خود را از دست داده اند. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و توسعه درمان های دندانی روش های مختلفی از جمله ایمپلنت، برای کاشت دندان و یا جایگزین کردن دندان های پوسیده به وجود آمده است. در این مقاله به معرفی ممنوعیت های ایمپلنت می پردازیم.

روش زیبایی و درمانی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از روش های کاشت دندان می باشد که در آن ایمپلنت های دندانی جایگزین ریشه دندان های از دست رفته می شوند. ایمپلنت دندان باعث بهبود ظاهر دندان ها، بهبود گفتار، راحتی بیشتر، بهبود سلامت دهانو دندان، غذا خوردن راحت تر و… می شود که دوام و ماندگاری بالایی نیز دارد.

نکته حائز اهمیت برای متقاضیان ایمپلنت دندان این است که این روش دارای ممنوعیت هایی می باشد که برای همه افراد مناسب نیست، در ادامه به این ممنوعیت ها اشاره می کنیم.


! هرآن چیز که در رابطه با لمینیت دندان و ونیر کامپوزیت باید دانست !


ایمپلنت دندان وممنوعیت های آن

با وجود اینکه این روش مزایا و کاربرد های بسیار زیادی دارد اما دارای ممنوعیت هایی نیز می باشد به طوری که همه افرد کاندیدای مناسب کاشت دندادن به روش ایمپلنت نمی باشند.

در مرحله اول ایمپلنت، ابتدا دندانپزشک به بررسی و معاینه دهان می پردازد به گونه که فک، لثه و فضای لابه لای دندانهای بیمار به منظور مشخص شدن دارا بودن شرایط کاشت دندان، معاینه می شود. درصورتی که دندانپزشک با مشکلی  مواجه نشود ایمپلنت انجام می شود و در مواقعی که بیمار واجد شرایط ایمپلنت نباشد دندانپزشک راه های دیگری را برای جبران کمبود های دندانی به او ارائه می کند.

 به طور کل افراد زیر مناسب انجام ایمپلنت نمی باشند:

  • بانوانی که باردار هستند.
  • افرادی که بیمار قلبی دارند.
  • افرادی که پوکی استخوان دارند.
  • افرادی که دیابت کنترل نشده دارند.
  • افرادی که سیگار و یا قلیان می کشند.
  • افرادی که بیماری کلیوی پیشرفته دارند.
  • افرادی که لثه شان دچار تحلیل شده است.
  • بیمارانی که شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می شوند.
  • افرادی که ضربان قلب نامنظم و غیر قابل کنترل دارند.
  • افرادی که بیماری‌ مرتبط با سیستم ایمنی بدن مانند لوسمی دارند.
  • بیمارانی که تحت‌ رادیوتراپی به‌خصوص در ناحیه فک و صورت هستند.

دلایل ممنوعیت های ایمپلنت چیست؟

پیش از این، به اینکه چه افرادی نمی توانند ایمپلنت انجام دهند، اشاره شد. کسی که میخواهد ایمپلنت انجام دهد باید از سلامت جسمی نسبتا خوبی برخوردار باشد چرا که ایمپلنت یک نوع جراحی محسوب می شود و شخص باید توانایی انجام جراحی را داشته باشد. بنابراین مهم ترین دلیل این ممنوعیت ها این است که بیمار با توجه به وضعیت جسمانیش، شرایط جراحی شدن را ندارد.

در ادامه به دلایل دقیق اینکه چرا هر کسی نمی تواند ایمپلنت را انجام دهد اشاره می کنیم.

به توصیه متخصصان زنان و زایمان بهتر است که بانوان باردار از ایمپلنت دندان خود داری کنند چراکه بیش از کاشت دندان باید ازفک و دهان عکس برداری شود که قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، ریسک زایمان زودرس را افزایش می دهد. همچنین احتمال بروز خطر هنگام جراحی دندان و تزریق دارو های اورژانسی وجود دارد که این دارو ها ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد.

کسانی که بیماری قلبی حاد دارند و یا سابقه سکته قلبی در 6 ماه اخیر را دارند از انجام ایمپلنت منع هستند چرا که ممکن است در حین جراحی دچار سکته و یا ایست قلبی شوند. افرادی نیز که قلب مصنوعی گذاشته اند  15 الی 18 ماه پس از جراحی دریچه نمی توانند ایمپلنت کنند.

همچنین افرادی که دارای مشکل آریتمی یا نامنظمی ضربان قلب هستند توصیه می شود از انجام ایمپلنت پرهیز کنند اما در صورتی که این مشکل، زمینه خاص و مهمی نداشته باشد با مشکلی مواجه نخواهند شد.

کسانی که دارای بیماری هایی همچون پوکی استخوان، بیماری های سیستم ایمنی، سرطان، بیماری کلیوی، بیماری لوسمی می باشند به علت استفاده از دارو های درمانی مختلف، میزان تراکم استخوان هایشان کاهش می یابد که این امر باعث می شود تا ایمپلنت با استخوان و لثه به خوبی جوش نخورد. بنابراین این افراد باید از انجام ایمپلنت پرهیز کنند.

همچنین کسانی که دارای سرطان هستند و دوران اشعه درمانی را سپری می کنند، در صورتی که کمتر از سه ماه از پایان شیمی درمانی و کمتر از شش ماه از پایان پرتو درمانی نگذشته باشد توصیه می شود از انجام ایمپلنت پرهیز کنند چرا که اشعه درمانی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند که باعث می شود درصد موفقیت جراحی بسیار پایین آید.

توصیه می شود افرادی که در حال انجام رادیوتراپی به ویژه رادیوتراپی در ناحیه فک و صورت می باشند از انجام ایمپلت دندان تا زمانی که دوران رادیوتراپی شان تمام نشده است پرهیز کنند چرا که اشعه رادیوتراپی اثرات مخربی بر روی بافت های  دهان و دندان می گذرد و این امر باعث می شود درصد موفقیت کاهش یابد و یا دوران بهبودی طولانی شود.

ایمپلنت در بیماران دیابتی دارای ممنوعیت هایی می باشد به طوری که اگر فردی به دیابت کنترل نشده مبتلا باشد از انجام ایمپلنت منع می شود زیرا دیابت کنترل نشده و حاد، علاوه بر کاهش درصد موفقیت جراحی، روند بهبود زخم ها و شکاف های لثه ای را کند می کند و سبب ابتلا به عفونت ها، خونریزی ها و زخم های دندانی می شود.

ایمپلنت دندان برای همه کسانی که استعمال دخانیات دارند منع نمی باشد بلکه برای آن دسته از افرادی که اعتیاد شدید به مصرف سیگار و قلیان دارند منع می باشد. زیرا مصرف مداوم و بیش از حد سیگار و قلیان، باعث ابتلا به عفونت های پریودنتال، ریزش و تخریب بافت استخوان فک و خونریزی های پس از جراحی می شود. بنابراین افرادی که می توانند مصرف دخانیات خود را کنترل و کم کنند و همچنین  بهداشت دندان را به خوبی رعایت کنند محدودیتی برای کاشت دندان ندارند.

توصیه آخر

پیشنهاد می شود برای انجام هرگونه درمانی، بهترین دندانپزشک مراجعه شود تا با بررسی و معاینه دقیق، در صورت وجود مشکلی، بتوان قبل از انجام هر نوع جراحی ای به ویژه ایمپلنت از آن با خبر شد و بهترین راه حل ممکن را در نظر گرفت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *