همه چیز درباره جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوسی لیفت

یکی از مراحل اولیه کاشت دندان، جراحی سینوس لیفت است. زمانی که استخوان فک بالا، استحکام لازم را نداشته باشد این جراحی انجام می شود و در حدود 4 تا 6 ماه پس از آن می‌توان کاشت ایمپلنت را انجام داد.

بنابراین، جراحی سینوس دندان یک روش دندانپزشکی است که برای آماده کردن دهان و دندان در فک بالا انجام می گیرد. در این روش غشای سینوس بلند شده و فضای بیشتری برای کار ایمپلنت ایجاد می شود. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر جراحی سینوس لیفت باز می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

جراحی سینوس لیفت چیست؟

جراحی سینوس لیفت، پیش نیاز برخی از کارهای دندانپزشکی مانند ایمپلنت است. ایمپلنت دندان یک روش مناسب برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. گاهی اوقات دندانپزشک با عکسبرداری و معاینه به این موضوع پی می برد که استخوان فک نمی تواند ایمپلنت را تحمل کند. در این مواقع جراحی سینوس لیفت ضروری است. زمانی که جراحی سینوس دندان انجام می گیرد؛ ایمپلنت راحت تر در داخل استخوان فک قرار گرفته و عوارض پس از کاشت هم کاهش پیدا می کند.

در این جراحی میان دندان های آسیاب و پرمولو استخوان اضافه می شود تا مقدار استخوان فک بالا افزایش پیدا کند. برای ایجاد فضای کافی نیاز است که غشای سینوس به سمت بالا حرکت کند. به همین علت هم به این جراحی لیفت سینوس گفته می‌ شود. سینوس ها حفره های پر از هوا هستند که در بخش بالا و پشت فک قرار دارند. با انجام پیوند استخوان در داخل این حفره ها فضای کافی برای قرار گرفتن ایمپلنت به وجود می آید.

جراحی سینوس لیفت به دو شکل زیر انجام می گیرد:

جراحی سینوس لیفت بسته

این جراحی زمانی استفاده می شود که تحلیل استخوان در حالت عمودنی دندانی آسیا به کمتر از 2 میلی متر رسیده باشد. در این جراحی نیاز به مهارت بالای متخصص وجود دارد تا برخوردی میان ابزار دندانپزشکی و سینوس بیمار صورت نگیرد زیرا در صورت برخورد، احتمال پارگی و پس از آن  عفونت سینوس دندان وجود دارد. مزایای این روش عبارت است از: زمان کوتاه جراحی، حداقل بودن هزینه جراحی سینوس لیفت و عمل غیر تهاجمی.

قبل و بعد جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت باز

این جراحی زمانی انجام می شود که استخوان مورد نیاز حدود 5 سانتی متر باشد. در این حالت نیاز است که برای بیمار جراحی سینوس لیفت باز انجام بگیرد. در این جراحی متخصص می تواند به صورت هم زمان هم عمل کاشت ایمپلنت دندان را انجام بدهد. از جمله مزایای این روش عبارت است از: تشخیص موفقیت عمل در همان روز و افزایش استخوان بدون محدودیت.

جراحی سینوس لیفت درد دارد؟

جراحی سینوس لیفت باز  به دلیل برشی که ایجاد می شود؛ مانند هر جراحی دیگر، می تواند تجربه ای ناخوشایند باشد. این جراحی بیش از یک ساعت به طول می انجامد و بیمار به دلیل مقداری درد و ناراحتی و در برخی از مواقع تورم و کبودی صورت نیاز به 3 تا 10 روز استراحت در خانه دارد. به همین دلیل هم پزشک مورد نظر برای کاهش درد از مسکن برای بیمار طی چند روز اول استفاده می کند. پس از گذشت چند روز با کاهش خونریزی و تورم، درد هم از بین می رود.

گاهی اوقات در کنار داروهای مسکن، از آنتی بیوتیک هم استفاده می شود تا احتمال عفونت کمتر شود. استفاده از دهان شویه های ضد میکروبی هم به کاهش عفونت کمک می کند.

دوران نقاهت سینوس لیفت

دوران نقاهت جراحی سینوس دندان اغلب بین 2 تا 3 روز بعد از انجام این جراحی فروکش می کند. ریکاوری پس از عمل معمولا یک هفته زمان می برد؛ اما با این حال با توجه به این که نیاز به جوش خوردن استخوانی است؛ این دوران می تواند از 4 تا 9 ماه زمان ببرد. بهتر است در این دوران مراقبت های زیر در نظر گرفته شود:

• تا چند روز بعد از جراحی استراحت کنید و فعالیت های سنگین انجام ندهید.
    • برای کاهش ناراحتی و تورم، می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
    • داروهای مسکن باید با تجویز پزشک استفاده شوند.
    • حدودا تا 2 هفته پس از جراحی لیفت سینوس، نباید بینی خود را پر از باد کنید و تا جایی که می توانید سرفه یا عطسه نکنید.
    • تقریبا تا 2 هفته بعد از جراحی از نی یا سیگار استفاده نکنید.
    • دهان خود را به آرامی و تا چند بار در روز با آب نمک گرم شستشو دهید. این کار به تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی و بهبود سریع تر آن کمک می کند.
    • غذاهای نرم و مغذی مصرف کنید و حداقل به مدت 2 هفته پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت، ترد یا تند خودداری کنید.
    • در ملاقات های بعدی با پزشک خود حضور داشته باشید تا روند بهبودی شما کنترل شده و عارضه ای وجود نداشته باشد.
    • در صورتی که پس از جراحی، خونریزی مداوم، درد شدید، تب یا دیگر علائم عفونت را داشتید با دندانپزشک خود در تماس باشید.

عوارض جراحی سینوس لیفت

عوارض جراحی سینوس لیفت، هم مثل جراحی های دیگر می تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. این عوارض به مقدار زیادی به میزان مهارت پزشک و مراقبت های پس از سینوس لیفت از سوی بیمار در قسمت ناحیه جراحی شده وابسته است. برخی از عوارض جراحی سینوس لیفت می تواند موجب عدم موفقیت در نتیجه جراحی شود؛ این عوارض جراحی به شرح زیر است:

• پارگی غشای سینوس
    • عفونت بعد از سینوس لیفت
    • بروز تورم و التهاب بعد از سینوس لیفت

قیمت جراحی سینوس لیفت

قیمت جراحی سینوس لیفت به عوامل متعددی وابسته است. به هر میزان که نیاز به مواد پیوند استخوان بیشتر باشد؛ قیمت جراحی هم بیشتر می شود. عوامل دیگری مانند پیچیدگی جراحی، دستمزد دندانپزشک، موقعیت کلینیک، بیمه درمانی و هزینه تجهیزات هم در هزینه نهایی جراحی سینوس لیفت باز موثر هستند.

هزینه جراحی سینوس دندان، در هر سال توسط سازمان بهداشت تعیین می شود و هر سال با سال گذشته آن متفاوت است و تعرفه های جدیدی برای آن در نظر گرفته می شود. بنابراین تورم و نرخ ارز و دلار را هم باید در نظر بگیرید که به دلیل خرید تجهیزات می تواند موجب افزایش هزینه ها شود.