بیماری لثه و علائم آن

بیماری لثه

یکی از انواع بیماری هایی که فرد ممکن است به آن مبتلا شود، بیماری های لثه است. این بیماری دارای علائم مختلفی است که در ادامه به طور مفصل در مورد آنها توضیح خواهیم داد . لثه ها وظیفه پشتیبانی از دندان ها را به عهده دارند و بیماری های لثه می تواند بر آن ها تاثیر منفی بگذارد. حال می خواهیم اطلاعات بیشتری در رابطه با بیماری های لثه در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

بیماری های لثه چیست؟

به نوعی از التهاب لثه ها که معمولا ناشی از عفونت باکتریای می باشد بیماری های لثه می گویند.

اگر نسبت به درمان اینگونه بیماری ها توجه نشود ممکن است فرد دچار عفونت خطرناک تری شود. به عفونت های شدید لثه پریودنتیت هم می گویند. از اصلی ترین دلیل های از بین رفتن دندان می توان به بیماری های لثه یا همان پریودنتیت اشاره نمود.

بیماری-های-لثه

این عارضه چه انواعی دارد؟

بیماری های لثه دارای انواع مختلفی است که رایج ترین  و مهم ترین آن ها عبارت است از:

ناشی از باکتری

باکتری یا پلاک (لایه ای چسبناک و نازک بر روی دندان که دارای میلیون ها باکتری است) می تواند تاثیر منفی بر روی سلامت لثه ها بگذارد. این بیماری می تواند بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان،در کنارتاثیر برخی داروها به وجود آید.

غیر پلاکی

برخی عوامل مانند وجود باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها می توانند باعث بروز این بیماری شوند. اما ممکن است دلیل مشخصی برای بروز این بیماری پیدا نکرد.

سیاه شدن لثه ها

عواملی مانند سیگار کشیدن و عوارض مصرف برخی داروها می تواند بر روی رنگ لثه تاثیر بگذارد. اما اصلی ترین دلیل تغییر رنگ آن جمع شدن ملانین در لثه است. که در مورد تغییر رنگ سیاه لثه و درمان آن بحث اصلی از نظر زیبایی می باشد و مشکل لثه از نوع بیماری نیست و جای نگرانی خاصی ندارد.

سیاه-شدن-لثه-1

بیماری های لوکوپلاکیا

این بیماری باعث سفید شدن رنگ لثه یا در بعضی موارد موجب بروز برخی لکه های سفید بر روی لثه ها می شود. این بیماری خیلی خطرناک نمی باشد و به مرور زمان بهبود می یابد. اما باید توجه داشت که اگر تعداد این لکه ها بیشتر شود حتما به بهترین دندانپزشک و متخصص مراجعه کند زیرا ممکن است با گسترش آن بیمار به سرطان دهانی مبتلا شود.

این عارضه را از نظر شدت می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

• ژنژیویت، که به نوع خفیف بیماری های لثه می گویند.
  • پریودنتیت، که به نوع شدید این بیماری می گویند.

علائم انواع بیماری های لثه

این عارضه دارای علائم هشدار دهنده ای می باشند که مهم ترین آن ها عبارت است از:

• لقی دندان
  • خونریزی لثه حین مسواک زدن
  • ایجاد تغییر در اکلوژن فکی زمان تماس دندان ها باهم
  • ایجاد فاصله بین دندان ها و لثه
  • قرمزی
  • حساسیت لثه

چه عواملی می تواند باعث بروز این عارضه شود؟

عوامل مختلفی می تواند موجب بروز چنین بیماری در افراد شود که برخی از رایج ترین آن ها عبارت است از:

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که مهم ترین آنها می باشد.
  • استعمال دخانیات
  • بالا رفتن سن
  • نداشتن برنامه غذایی مناسب
  • مصرف برخی داروها که موجب کم شدن بزاق دهان می شود.
  • تغییرات هورمونی در خانم ها
  • بروز برخی بیماری ها مانند دیابت، سرطان و ایدز

راه های تشخیص کدام است؟

این بیماری توسط متخصص جراحی لثه و ایمپلنت (پریودنتیست) به راحتی قابل تشخیص ،پیشگیری و درمان است. ابتدا دندانپزشک دندان ها و لثه های بیمار را معاینه و بررسی می کند. همچنین برای تشخیص این گونه بیماری ها ممکن است دندانپزشک انجام رادیوگرافی های خاصی را تجویز کند.

راه های درمان؟

درمان بیماری لثه برای هر فرد متفاوت است. در اصل می توان گفت که نوع درمان با توجه به میزان و نوع بیماری انتخاب می شود. به طور مثال می توان گفت که در برخی موارد که میزان بیماری شدید باشد، بهترین دندانپزشک با انجام جراحی های خاص لثه این عارضه را درمان می کند.

اما همانطور که می دانید با رعایت برخی نکات هم می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد، هم اگر شدت این بیماری کم باشد آن را درمان کرد. برخی از این نکات عبارتند از:

• صحیح مسواک زدن
  • استفاده روزانه از دهان شویه
  • استفاده مرتب از نخ دندان
  • مراجعه به دندانپزشک حداقل هر 6 ماه یکبار
  • ترک سیگار
  • استفاده از یک برنامه غذایی سالم

درمان لثه با لیزر

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم در بعضی موارد که شدت بیماری زیاد باشد، برای بیمار انجام جراحی تجویز می شود. حال یکی از نوین ترین روش های جراحی لثه، جراحی لثه با لیزر است. در این روش بخشی از لثه که دارای بافت های آلوده می باشد برداشته می شود. با انجام این کار می توانیم به لثه اجازه بازسازی دوباره خود را بدهیم.

درمان-لثه-با-لیزر

مزایای جراحی لثه با لیزر

این روش دارای مزایای بسیاری است که برخی از مهم ترین آن ها عبارت است از:

• درد ندارد.
  • خونریزی ندارد.
  • در اغلب موارد نیازی به بی حسی وجود ندارد.
  • احتیاج به بخیه ندارد. زیرا در این روش برشی ایجاد نمی شود.
  • تعداد جلسات درمانی و دوران نقاهت این روش در مقایسه با سایر جراحی ها بسیار کم تر است.