جراحی دندان عقل

مراحل جراحی دندان عقل و هزینه آن

کشیدن دندان عقل یکی از درمان هایی است که در دندانپزشکی بیمار را دچار استرس و نگرانی می کند و به همین دلیل هم بسیاری از افراد در ارتباط با خدمات جراحی دندان عقل بسیار نگران هستند که این یک موضوع طبیعی است. اما باید در نظر داشت که جراح و متخصص دندان عقل  قبل از انجام جراحی از داروهای بی حس کننده استفاده می کند و به این صورت، بیمار در هنگام جراحی  درد و ناراحتی را تجربه نخواهد کرد. در ادامه این مقاله با وب سایت دکتر نجفی ما را همراهی کنید تا در ارتباط با این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.

چه زمانی دندان عقل باید کشیده شود؟

علل متعددی برای جراحی دندان عقل و کشیدن آن وجود دارد که مهم ترین آن پوسیدگی دندان عقل است. این علل توسط عکس های رادیوگرافی بیشتر مشخص می شود و با استفاده از آنها می توان به این موضوع پی برد که آیا یک دندان پوسیده است و نیاز به جراحی دارد یا خیر. این دلایل به شرح زیر است:

آسیب رساندن به دندان های مجاور

دندان عقل جزو دندان های آسیای بزرگ به شمار می رود  و وجود یک دندان آسیا با محل رویش نامناسب باعث می شود که به دندان ها مجاور فشار وارد شود و انها را در معرض خطر قرار دهد.

لثه ملتهب

امکان التهاب در بافت لثه مجاور دندان عقل وجود دارد که علت این موضوع عدم توانایی فرد در  تمیز کردن و بهداشت مناسب ناحیه دندان عقل است.

آسیب رساندن به فک

یکی از مشکلاتی که ممکن است در اطراف دندان عقل به وجود آید؛ بروز کسیت است. درمان این کسیت ها بسیار مهم است؛ زیرا اگر به درمان آن ها توجه نشود ممکن است بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و حتی به اعصاب و عروق فکی آسیب وارد کند.

بروز مشکلات سینوسی

از دیگر عوارض وجود دندان عقل به بروز درد، فشار و گرفتگی در ناحیه سینوس ها می توان اشاره کرد که در این صورت نیاز به جراحی دندان عقل پیدا می شود.

ایجاد پاکت پریودنتال کنار دندان عقل

همانطور که به آن اشاره کردیم دندان عقل می تواند باعث التهاب لثه یا بیماری پریودنتال شود که همین التهاب می تواند باعث به وجود آمدن حفره هایی در کنار دندان ها شود. این حفره ها بهترین محل برای رشد باکتری ها هستند.

از بین رفتن هم راستایی دندان ها

دندان عقل فشاری را به سایر دندان ها وارد می کند که این فشار می تواند سایر دندان ها را از مسیر خود خارج کرده و فرم قوس دندان ها را بهم بریزد.  در این حالت هم راستایی سایر دندان ها از بین رفته  و فرد لبخند زیبایی نخواهد داشت.

چه زمانی دندان عقل نباید کشیده شود؟

یکی از موضوعات مهمی که اغلب دندانپزشک ها آن را بررسی می کنند؛ آن است که آیا دندان عقل نیاز به جراحی و کشیدن دارد؟ دلیل اهمیت این موضوع از آن جهت است که این جراحی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. درواقع شرایطی وجود دارد که با وجود آنها نیازی به کشیدن دندان عقل نیست:

• سالم بودن دندان عقل
  • دندان عقل به صورت کامل رشد کرده باشد و از لثه بیرون آمده باشد.
  • رشد دندان عقل و بیرون زدگی آن از جای درستی باشد که با سایر دندان ها تماس نامناسبی نداشته باشد.

جراحی دندان عقل

مراحل جراحی دندان عقل

فردی که می خواهد دندان عقل خود را جراحی کند؛ باید مراحل زیر را طی کند:

معاینه و مشاوره با دندان پزشک

بیمار در این مرحله، به دندانپزشک مراجعه کرده و متخصص با استفاده از عکس برداری و بررسی دندان های عقل به او می گوید که کشیدن و جراحی دندان عقل برای او ضرورت دارد یا خیر. اگر دندان عقل به شکل نهفته باشد یا جراحی آن عوارضی را به همراه دشته باشد؛ دندانپزشک نوع کشیدن آن را تعیین می کند.

بی حس کردن ناحیه مورد نظر

پس از آن که تشخیص جراحی دندان عقل توسط دندانپزشک مورد نظر داده شد؛ دندانپزشک اقدام به بی حسی بافت های اطراف دندان می کند. این بی حسی توسط آمپول انجام می شود که ممکن است کمی دردناک باشد.

کشیدن دندان عقل در صورت بیرون بودن آن

پس از بی حس شدن بافت اطراف دندان عقل، فرد آماده می شود تا دندان عقل او کشیده شود. دندانپزشک در این مرحله با توجه به روش خود و سختی کار اقدام به کشیدن دندان می کند. این مرحله با توجه به شرایط هر بیمار می تواند متفاوت باشد.

جراحی دندان عقل درصورت نهفته بودن

در صورتی که دندان عقل به شکلی قرار گرفته باشد که کشیدن آن امکان پذیر نباشد؛ پزشک اقدام به جراحی دندان عقل کرده و در این جراحی، بافت ها و استخوان هایی که بر روی دندان عقل قرار گرفته اند را با استفاده از تجهیزات خاص بر می دارد. پس از برداشتن بافت و استخوان ها با استفاده از لوازم مخصوص دندانپزشکی، دندان عقل را برای جدا شدن از بافت پیوندی دندانی لق می کند. زمانی که دندان به میزان کافی لق شد؛ آن را با استفاده از انبر شکسته و جدا می کند. در آخر بافت باز شده بخیه زده می شود تا جوش خورده و بهبود پیدا کند.

اقدامات بعد از جراحی دندان عقل

افرادی که دندان عقل خود را جراحی کرده اند؛ بهتر است نکات زیر را رعایت کنند:

• فرد تا چند روز پس از جراحی باید از خوردن غذاهای سفت خودداری کند.  به عنوان مثال برای چند روز پس از جراحی غذاهایی مانند سوپ، آش و غذاهای میکس شده توصیه می شود.
  • تا چند روز پس از جراحی فرد باید از خوردن نوشیدنی های الکی، چای و قهوه اجتناب کند. زیرا این نوشیدنی ها می تواند روند بهبودی فرد را طولانی تر کند.
  • برای کاهش تورم و التهابی که پس از جراحی برای فرد به وجود می آید استفاده از کمپرس یخ توصیه می شود. پک یخ می تواند میزان التهاب به وجود آمده را کاهش دهد.
  • برای چند روز از مسواک زدن ناحیه جراحی خودداری شود زیرا ممکن است مسواک به محل جراحی شده برخورد کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در آن محل شود.
  • در روز اول پس از جراحی برای رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده از دهان شویه های مخصوص توصیه می شود. همچنین می توان از محلول آب و نمک هم استفاده کرد. زیرا محلول آب نمک دوران بهبودی فرد را کاهش می دهد.
  • پس از جراحی برای مدتی کشیدن سیگار ممنوع است. نیکوتین هم می تواند روند بهبودی فرد را طولانی کند و هم باعث به وجود آمدن عفونت در آن ناحیه شود.
  • تا 1 ساعت پس از جراحی بر روی محل برش خورده باید از گاز استریل استفاده کرد.
  • اگر فرد بعد از جراحی احساس درد داشته باشد می تواند با توجه به نظر دندانپزشک از مسکن استفاده کند.

آیا جراحی دندان عقل خطرناک است؟

جراحی دندان عقل با عوارض طولانی مدتی همراه نیست اما با این حال، کشیدن دندان عقل نهفته گاهی اوقات به یک روشی جراحی نیاز دارد که شامل ایجاد یک برش در بافت لثه و برداشتن استخوان است که می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

•       محل جراحی (حفره‌ی) خشک و دردناک‌ یا نمایان شدن استخوان در صورت از بین رفتن لخته خون بعد از جراحی از محل زخم جراحی (حفره)
  •       عفونت در حفره به دلیل تجمع باکتری ‌ها‌ یا ذرات غذایی محبوس شده
  •       آسیب به دندان ‌ها، اعصاب، استخوان فک ‌یا سینوس ‌های اطراف.

هزینه جراحی دندان عقل

سخن پایانی

• کشیدن دندان عقل یکی از درمان هایی است که در دندانپزشکی بیمار را دچار استرس و نگرانی می کند و به همین دلیل هم بسیاری از افراد در ارتباط با خدمات جراحی دندان عقل بسیار نگران هستند که این یک موضوع طبیعی است.
  • علل متعددی برای جراحی دندان عقل و کشیدن آن وجود دارد که مهم ترین آن پوسیدگی دندان عقل است. این علل توسط عکس های رادیوگرافی بیشتر مشخص می شود و با استفاده از آنها می توان به این موضوع پی برد.
  • دندان عقل جزو دندان های آسیای بزرگ به شمار می رود و وجود یک دندان آسیا با محل رویش نامناسب باعث می شود که به دندان ها مجاور فشار وارد شود و انها را در معرض خطر قرار دهد.
  • در صورتی که دندان عقل به شکلی قرار گرفته باشد که کشیدن آن امکان پذیر نباشد؛ پزشک اقدام به جراحی دندان عقل کرده و در این جراحی، بافت ها و استخوان هایی که بر روی دندان عقل قرار گرفته اند را با استفاده از تجهیزات خاص بر می دارد.
  • جراحی دندان عقل با عوارض طولانی مدتی همراه نیست اما با این حال، کشیدن دندان عقل نهفته گاهی اوقات به یک روشی جراحی نیاز دارد که شامل ایجاد یک برش در بافت لثه و برداشتن استخوان است و می تواند با عوارضی همراه باشد.
  • هزینه های مرتبط با جراحی دندان عقل عدد ثابتی ندارد و می تواند با توجه به عوامل مختلفی تعیین شود. عواملی مانند تجربه جراح، نوع دندان عقل، تجهیزات پزشک و کلینیک، محل قرار گیری کلینیک و غیره می توانند در این زمینه تعیین کننده باشند.