[wpseo_breadcrumb]

پروتزهای دندانی متحرک

آنچه می خوانید...

روش های مختلفی برای پر کردن جای خالی دندان ها از جمله بریج دندان، پل دندان و ایمپلنت و.. وجود دارد که بعضی از آن ها هزینه بردار است. در حال حاضر یکی از مناسب ترین و بهترین روش های پر کردن جای خالی دندان، پروتز متحرک دندان است. با ما همراه باشید تا شما را با پروتز دندان متحرک آشنا کنیم. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل تری در رابطه با پروتز متحرک دندان در اختیار شما بگذاریم.

پروتز دندان

داشتن دندان های خوب به شما در جویدن، حفظ ساختار فک، اعتماد به نفس بالا و داشتن چهره ای زیبا و… کمک می کند. متاسفانه امروزه مشکلات مربوط به دهان و دندان، زیاد و اجتناب ناپذیر است و همگی ما با آن برخورد خواهیم کرد.

پروتز متحرک دندان

در طی چند سال گذشته تحقیقات انجام شده بر روی سلامت دندان، نشان می دهد که بی دندان شدن افراد در حال افزایش است. گاهی اوقات به دلایل مختلفی دندان ها خراب می شوند و باید کشیده و برداشته شوند. جای خالی آن ها باعث افت عملکرد ما در خوردن و همچنین تاثیر منفی روی چهره دارد.

انواع پروتز دندان

دندان شامل 2 بخش است: ریشه و تاج. تاج دندان همان قسمت قابل مشاهده ی دندان است که با آن عمل خرد کردن غذا را انجام می دهیم. ریشه دندان بخشی است که آن را به فک می چسباند. پروتز دندان جایگزینی برای تاج دندان است. پروتز های دندانی به دو نوع متحرک و پروتز ثابت تقسیم می شوند. در نوع ثابت، دندان های مصنوعی به لثه ای مصنوعی که بالای لثه طبیعی قرار می گیرد، وصل می شود. در این نوع پروتز از ایمپلنت برای فیکس کردن آن ها استفاده می شود. پروتز پارسیل شامل سه دسته پروتز بافتی اکریلیک، پروتز با چارچوب فلزی و پروتز انعطاف پذیر می باشد.

پروتز متحرک، به احتمال زیاد همگی ما اسم آن را شنیده یا دیده ایم. در این نوع پروتز، دندان ها در قالب لثه، روی لثه های طبیعی قرار داده می شود. انتخاب نوع پروتز به سابقه دندانپزشکی بیمار، وضعیت اقتصادی و وضعیت فعلی سلامتی و… بستگی دارد.

پروتز متحرک دندان

پروتز متحرک دندان با توجه به ویژگی ها و هزینه مناسبی که دارد، بسیاری از مردم برای جایگزینی دندان از آن استفاده می کنند. در گذشته به آن دندان مصنوعی می گفتند ولی امروزه اسم آن به پروتز متحرک دندان تغییر کرده است. این نوع پروتز دندانی به دو دسته ی پارسیل و کامل تقسیم می شوند.

پروتز متحرک دندان

پروتز کامل دندان، روشی برای جایگزینی کامل دندان ها است. در این روش کل دندان ها کشیده می شود. پروتز کامل دندان در دو دسته ی معمولی و فوری قرار می گیرد. نوع فوری از زمان کشیدن دندان تا 12 هفته بعد از آن کاربرد دارد. بعد از آن که نوع معمولی آماده شد، این پروتز های فوری کنار گذاشته می شود.

پروتز پارسیل یا ناکامل وقتی کاربرد دارد که در کنار جای خالی دندان ها، دندان های طبیعی هم قرار داشته باشد. در این نوع پروتز دندان های مصنوعی را روی یک سطح پلاستیکی همرنگ با لثه قرار داده می شود و توسط نگهدارنده های فلزی، داخل دهان فیکس می شود. این نوع پروتز هزینه ی کمتری نسبت به نوع کامل دارد. این نوع پروتز متحرک دندان، با پر کردن فضای خالی داخل دهان از خراب شدن و تغییر موقعیت دندان های طبیعی دیگر جلوگیری می کند و عملکردی همچون دندان های واقعی خود دارد.

مراحل لابراتواری ساخت پروتز متحرک دندان

در ابتدا باید به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید. دندانپزشک از دهان شما قالب می گیرد و قالب آماده شده را به آزمایشگاه می فرستد. این پروتز ها برای هر فرد در قالب جداگانه ای ساخته می شوند. همچنین برای جایگذاری آن نیاز به مراجعه دوباره به کلینیک دارید.

مزایای پروتز متحرک دندان

پروتز متحرک دندان، مزایایی دارد که آن ها را شرح می دهیم. یکی از فایده های آن، این است که جایگذاری آن به عمل جراحی نیاز ندارد و توسط دندانپزشکان قابل انجام است و به این شیوه از عوارض خطرناک جراحی دوری کنید. پروتز دندان متحرک نسبت به سایر روش های پر کردن جای خالی دندان، از لحاظ هزینه خیلی مناسب و مقرون به صرفه است. به وسیله آن قدرت جویدن و خرد کردن غذا بهبود می یابد و بلع را برای شما آسان می کند. همچنین باعث جلوگیری از تحلیل استخوان های فک و خراب شدن دندان های دیگر می شود و ظاهری زیبا به دندان های شما می دهد و باعث افزایش اعتماد به نفستان می شود.

معایب پروتز متحرک دندان

تا زمانی که فرد به آن عادت می کند، احتمالا در غذا خوردن و حرف زدن کمی اذیت شود ولی بعد از مدتی دیگر عادت می کند. با داشتن پروتز دندان متحرک، احتمال ابتلا به عفونت های داخل دهان دو برابر می شود که باید بیشتر از قبل به بهداشت دهان تان اهمیت دهید.

معایب پروتز متحرک دندان

همچنین ممکن است در گذر زمان لثه هایتان تحلیل برود که موجب شل شدن پروتز می شود و باید دوباره به کلینیک مراجعه کنید. گاهی ممکن است با خندیدن یا سرفه کردن بلغزد و جای آن تغییر کند که می توانید آن را با فشار زبان به جای خود برگردانید.

مراقبت از پروتز متحرک دندان

شب ها قبل از خواب آن ها را از دهانتان بیرون بیاورید، اینجوری به لثه هایتان که در طول روز زیر فشار بودند، استراحت دهید. برای پاک کردن آن ها نمی توانید از خمیر و مسواک معمولی استفاده کرد. مسواک های مخصوص دندان مصنوعی یا مسواک های نرم در داروخانه ها وجود دارد، باید از آن ها استفاده شود و همچنین از خمیر بدون مواد ساینده باید استفاده شود. می توانید به جای اینها، شبها قبل خواب، آن ها را تا صبح در یک ظرف حاوی قرص پاک کننده ی دندان های مصنوعی بگذارید. سعی کنید برای جلوگیری از اذیت شدن خودتان، غذاهایی با لقمه های کوچک تر و نرم تر بخورید و از دو طرف آن برای جویدن استفاده کنید. موقع تمیز کردن، مواظب افتادن آن ها باشید.

هزینه پروتز متحرک دندان

تعیین هزینه ی آن از قبل امکان ندارد و بستگی به نوع پروتز انتخاب شده، کلینیک انتخاب شده و لابراتوار سازنده آن و… دارد. بیمه های دندانپزشکی مقداری از هزینه ی آن را پوشش می دهند ولی لازم به نگرانی نیست چون هزینه های آن زیاد بالا نیست و نسبت خدمات دیگر دندان پزشکی، از قیمت مناسبی برخوردار است.

بیشتر بخوانید=> بهترین دندانپزشک

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *