[wpseo_breadcrumb]

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های ایمپلنت دندان
آنچه می خوانید...

آیا می دانید پس از جراحی ایمپلنت دندان چه باید کرد. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان از ضروری ترین نکات بعد از ایمپلنت دندان است. جدا از رعایت بهداشت عادی، بهتر است ایمپلنت را تا 2 هفته اول پس از کاشت کاملاً به حال خود رها کنید. ممکن است بخواهید غذاها را به مواد نرم تر محدود کنید و در مرحله جوش خوردن ایمپلنت دندان 10 تا 12 هفته ای در ناحیه ای دور از ایمپلنت بجوید.

فرآیند ایمپلنت دندان

پس از رزرو نوبت و دریافت تاریخ کار دندانپزشکی خود، در روز ویزیت، دندانپزشک شما ساختار دندان شما را با گرفتن رادیوگرافی معاینه می کند تا بررسی کند که آیا به اندازه کافی برای ایمپلنت دندان سالم هستید یا خیر. یک استخوان فک سالم برای موفقیت ایمپلنت دندان ضروری است و اگر به اندازه کافی نداشته باشید ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید.

قرارگفتن-ایمپلنت-در-کنار-دندان-طبیعی

در مرحله بعد، دندانپزشک پس از گذراندن مراحل معاینه دندان، برنامه درمانی را برنامه ریزی می کند. دندانپزشک با توجه به تعداد دندان های از دست رفته، ایمپلنت های دندانی را آماده می کند. کاشت ایمپلنت دندان تنها 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. بنابراین، انجام بیش از یک ایمپلنت دندانی دو ساعت طول می کشد. کل فرآیند کاشت دندان می تواند تا سه ماه یا بیشتر طول بکشد.

 چرا مراقبت از ایمپلنت های دندانی مهم است؟

شما احتمالاً هزینه ایمپلنت دندان زیادی را برای کاشت ایمپلنت های دندانی سرمایه گذاری کرده اید، بنابراین طبیعی است که بخواهید آنها را تا زمانی که ممکن است قوی و سالم نگه دارید.

با معاینات منظم دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان، ایمپلنت های دندانی شما می توانند تا آخر عمر باقی بمانند. با این حال، اگر از ایمپلنت های دندانی خود غافل شوید و اجازه دهید سلامت دهان و دندان شما کاهش پیدا کند، ممکن است دچار درد و ناراحتی شوید.

برای اطمینان از ماندگاری ایمپلنت های دندانی شما تا حد امکان، مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و مراقبت مناسب از ایمپلنت دندان ضروری است.

سلامت-دهان-و-دندان

بیشتر بخوانید=> ایمپلنت و ممنوعیت های آن

چگونه از ایمپلنت های دندانی خود مراقبت کنیم؟

یک سوال رایج در بین بیمارانی که تحت عمل جراحی ایمپلنت دندان قرار گرفته اند این است: “چگونه از ایمپلنت های دندانی خود مراقبت کنم؟” یا. “چگونه می توانم ایمپلنت های دندانی را تمیز کنم؟”

اینها سوالات خوبی برای پرسیدن هستند! از آنجایی که ایمپلنت دندان، دندان طبیعی شما نیست، طبیعی است که تعجب کنید که آیا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی برای ایمپلنت های دندانی شما اعمال می شود یا خیر. در پاسخ باید گفت که از مهم ترین مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان از جمله استفاده منظم از نخ دندان ومسواک است.

با رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از مراقبت های پس از ایمپلنت دندانی مناسب و مراجعه به دندانپزشک خود برای نگهداری حرفه ای منظم، می توانید ایمپلنت های دندانی جدید خود را در طول عمر خود قوی و سالم نگه دارید.

در ادامه برخی از محصولات توصیه شده است که می توانید برای کمک به تمیز و سالم ماندن ایمپلنت های دندانی خود برای مدت طولانی خریداری کنید:

  • مسواک برقی برای از بین بردن پلاک و باکتری نسبت به مسواک دستی موثرتر است. حتما زیر و اطراف تاج ایمپلنت دندان را مسواک بزنید.
  • نخ دندان ایمپلنت بدون موم برای تمیز کردن بین ایمپلنت ها
  • مسواک های بین دندانی برای دسترسی به مناطقی که دسترسی به آنها سخت تر است.

مراقبت ناکافی می تواند باعث ایجاد پلاک در اطراف ایمپلنت های دندانی شما شود که می تواند باعث بیماری در لثه و استخوان اطراف شود و به طور بالقوه منجر به از بین رفتن ایمپلنت شود.

بنابراین با استفاده از مراقبت های مناسب بعد از ایمپلنت دندانی که برای اطمینان از ماندگاری ایمپلنت های دندانی مادام العمر لازم است، مطمئن شوید که این اتفاق نمی افتد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

برای اینکه ایمپلنت جدید دندان شما به طور یکپارچه با دندان های طبیعی شما سازگار شود ، چه مراقبت های فوری لازم است ؟

پس از هر عمل جراحی دهان، تمیز نگه داشتن دهان تا حد امکان تا بهبود کامل استخوان بسیار مهم است.

برای کمک به بهبودی ایمپلنت دندانی خود و جلوگیری از عوارض، این مراحل را برای مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان دنبال کنید:

  1. نوشیدنی های سرد بنوشید
  2. در شب جراحی، با یک مسواک ملایم مسواک بزنید
  3. پس از 24 ساعت اول، 2 تا 3 بار در روز دهان خود را با آب نمک شستشو دهید
  4. در صورت نیاز از یخ استفاده کنید.
  5. در ابتدا، یک رژیم غذایی نرم برای چند هفته اول بهترین است، پس از آن می توانید به آرامی غذاهای سفت تر را میل کنید. مطمئن باشید به زودی می توانید از انواع غذاها لذت ببرید.

تمیز کردن ایمپلنت های دندانی

روش خاصی برای تمیز کردن ایمپلنت های دندانی شما وجود ندارد، فقط مطمئن شوید که به همان اندازه که از دندان های طبیعی خود مراقبت می کنید، از آنها نیز مراقبت می کنید.

نخ دندان کشیدن با نخ دندان ایمپلنت بسیار توصیه می شود، درست مانند دندان های معمولی. حداقل دو بار در روز مسواک زدن ایمپلنت های دندانی را به طور معمول ادامه دهید. استفاده از مسواک برقی به دلیل رویکرد نرم تری که به مسواک زدن می دهد توصیه می شود.

تنها با رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن ایمپلنت‌های دندانی، می‌توانید از بیماری‌های اطراف ایمپلنت‌ها پیشگیری کرده و از ماندگاری آنها تا حد امکان اطمینان حاصل کنید.

مراقبت های بعد ازایمپلنت دندان جهت کاهش عوارض

اقدامات جهت رفع خون ریزی

پس از جراحی ایمپلنت حداقل خونریزی انتظار می رود. خونریزی پس از جراحی ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد. بهترین راه برای جلوگیری از خونریزی این است که 2 قطعه نمناک را تا کنید روی محل استخراج بگذارید  و به آرامی به مدت 30-60 دقیقه گاز بگیرید و مطمئن شوید که به محل استخراج فشار وارد شده است. به آرامی با سر بالا استراحت کنید. بزاق صورتی یا خونی ممکن است 2 تا 3 روز پس از جراحی دیده شود و نشان دهنده مشکل نیست. مواد بخیه ممکن است 2 تا 3 روز طول بکشد و باید به حال خود رها شود. از شما خواسته می شود که برای یک قرار ملاقات 2 هفته ای به مطب مراجعه کنید. هر بخیه ای که در آن زمان باقی مانده باشد ممکن است به تشخیص جراح برداشته شود. خودتان بخیه ها را نکشید.

اقدامات جهت کاهش تورم

تورم واکنش طبیعی بدن به جراحی و بهبودی است. تورم تا 24 ساعت پس از جراحی مشخص نمی شود و تا 2 تا 3 روز به اوج خود می رسد. پس از این مدت، تورم باید کاهش یابد، اما ممکن است 7-10 روز باقی بماند. تورم ممکن است با استفاده از ;l\vs کیسه یخ به حداقل برسد. کیسه های یخ را در قسمت بیرونی صورت به مدت 20 دقیقه روی صورت قراردهید. پس از 48 ساعت، استفاده از کمپرس گرم و مرطوب استفاده نمایید

مصرف منظم دارو

متأسفانه اکثر جراحی های دهان با درجاتی از ناراحتی همراه است. اگر به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، موترین، ادویل حساسیت ندارید، توصیه می کنیم قبل از از بین رفتن بی حسی موضعی، آن را مصرف کنید.

در صورت داشتن درد شدیدتر ممکن است به داروی مسکن نیاز داشته باشید. داروی ایبوپروفن را می توانید هر 4 تا 6 ساعت در صورت نیاز و با تشخیص بهترین دندانپزشک برای درد مصرف کنید. توصیه می شود در حین مصرف داروی مسکن رانندگی نکنید  چرا که داروهای مسکن تجویز شده باعث خواب آلودگی شما می شود. نکته مهم در این راستا این است که تمام داروها نباید از دوز توصیه شده تجاوز کنند.

ناراحتی باید روزانه کاهش یابد. اگر نه، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بهداشت دهان

بهترین راه برای پیشگیری از عفونت و اطمینان از بهبودی تمیز نگه داشتن دهان است. بعد از هر وعده غذایی از روز بعد از عمل، دهان خود را کاملاً تمیز کنید. بعد از غذا و قبل از خواب از مسواک با موهای نرم استفاده کنید. اگر بعد از مسواک زدن خونریزی دوباره شروع شد، استفاده از گاز را همانطور که در بالا توضیح داده شد تکرار کنید. در روز جراحی دهان خود را شستشو ندهید.

نکات مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در یک نگاه

بلافاصله پس از عمل ایمپلنت دندان، دندانپزشک نکاتی را به شما ارائه می دهد. از شما خواسته می شود که با گاز گرفتن گاز از خونریزی جلوگیری کنید.

  • تا 24 ساعت پس از عمل ایمپلنت دندان، غذاهای سفت نخورید.
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را فراموش نکنید.
  • 24 ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندان، دهان خود را نشویید.
  • از خوردن غذاهای چسبناک و سفت پرهیز کنید
  • از الکل و سیگار یا تنباکو دوری کنید
  • ویزیت های منظم با دندانپزشک
  • از محصولات ساینده دندان خودداری کنید
  • از یک مسواک نرم استفاده کنید
  • به طور مرتب نخ دندان بکشید.
  • بهترین کار این است که یک تاکسی یا یکی از اعضای خانواده شما را پس از درمان به خانه ببرید.

کلام آخر

ایمپلنت های دندانی مانند دندان های واقعی نیاز به مراقبت دارند، از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، شستشو با دهانشویه آنتی باکتریال و معاینات منظم دندانپزشکی. بنابراین توصیه می شود با رعایت این مراقبت های ایمپلنت دندان طول عمر ماندگاری آن را افزایش دهید و از بروز هرگونه عغونت جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید=> سوالات متداول ایمپلنت دندان

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *