جراحی افزایش طول تاج دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

افزایش طول تاج دندان

تاج ها همان مینای دندان ها هستند که به دلیل داشتن ظاهری زیبا بر روی یک دندان طبیعی قرار می گیرند. زمانی که دندانی شکسته می شود یا از دست می رود؛ از تاج دندان برای تکمیل مراحل دیگر دندانپزشکی مانند پل یا بریج دندان و ایمپلنت استفاده می شود. در این زمینه افزایش طول تاج دندان هم روشی است که برای افزایش ارتفاع دندان استفاده می شود.

در واقع افزایش طول تاج دندان یا لیفت لثه یک عمل زیبایی است که برای افزایش طول تاج دندان ها استفاده می شود و گاهی اوقات افرادی که ارتفاع دندان آنها کوتاه است از این روش استفاده می کنند. در ادامه با معرفی بیشتر این روش ها همراه وب سایت دکتر نجفی متخصص دهان و دندان باشید.

روش های افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان با لیزر، افزایش طول تاج دندان با کامپوزیت و استفاده از جراحی، از روش های رایج در این زمینه هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

افزایش طول تاج دندان با لیزر

افزایش طول تاج دندان از روش های رایج جراحی در دندانپزشکی است که با هدف های مختلفی انجام می شود. برای مثال  اصلاح لبخند لثه  ای و دسترسی به دندان های آسیب دیده و غیره. با وجود آن که روش های جراحی سنتی برای این کار وجود دارد اما افزایش طول تاج دندان با لیزر، یکی از بهترین و کارآمدترین روش های جراحی لثه است که کمترین عوارض جانبی را دارد.

قیمت افزایش طول تاج دندان با لیزر به عوامل متعددی مانند وسعت محل درمان، اندازه رشد لثه، تعداد جلسات درمان، عفونت لثه، مهارت دندانپزشک، تعداد دندان تحت درمان و غیره بستگی دارد. در مقایسه با جراحی سنتی افزایش طول تاج دندان با لیزر مزایای متعددی داشته و بیمارانی که تحت این روش قرار می گیرند از مزایای زیر بهره مند می شوند:

• ناراحتی کمتر: در طول لیزر درمانی برای بالا بردن لثه، خونریزی کمتری وجود دارد، زیرا لیزر دیود در انجام برش لثه با احتیاط عمل می­کند. این امر به معنای تورم و ناراحتی کمتر بعد از عمل است.
    • درمان سریع ­تر: با توجه به این که لیزر دندانپزشکی بسیار دقیق است، در مقایسه با رویکردهای سنتی، زمان کمتری نیاز دارد. بنابراین ، بیماران تایم کمتری را در صندلی دندانپزشکی می ­گذرانند.
    • زمان ریکاوری کوتاه­ تر: با خونریزی کمتر، تورم و ناراحتی کمتر، اکثر بیماران می ­توانند طی یک یا دو روز به فعالیت طبیعی برگردند.
    • کاهش سر و صدا: یکی از مهمترین مواردی که در مورد جراحی سنتی وجود دارد صداهای ناخوشایند ناشی از دریل دندان و سایر ابزارها است. لیزرهای دندانپزشکی این سر و صداها را برای یک تجربه درمانی راحت تر و آرامش بخش از بین می ­برد.

افزایش طول تاج دندان با کامپوزیت

برای افزایش طول تاج دندان، روش دیگر استفاده از کامپوزیت دندان برای افزایش طول تاج است. در واقع افزایش طول تاج دندان با کامپوزیت، روشی مشابه با روش ایمپلنت است و یکی از راه های آماده سازی دندان برای انجام کامپوزیت، افزایش طول تاج دندان است که هر دو آنها در راستای هم انجام می گیرد.

جراحی افزایش طول تاج دندان

از دیگر روش های افزایش طول تاج دندان، استفاده از روش جراحی است. جراحی افزایش طول تاج دندان، باید در مراکز پزشکی انجام شود که در ابتدا متخصص جراحی لثه با آمپول بی حسی، شما را سر کرده و از بیهوشی استفاده نمی شود. بعد از آن که ناحیه مورد نظر به خوبی بی حس شد؛ متخصص جراحی لثه به دقت کار شکل دهی و میزان کردن بافت لثه و استخوان را آغاز می کند.

برای انجام این جراحی، متخصص جراحی لثه در ابتدا لثه بیمار را برش هایی زده و می تواند با این روش، به میزان لازم لثه را از روی دندان ها کنار بزند. گاهی اوقات هم بخشی از بافت لثه به صورت کامل برداشته می شود زیرا برای برخی از ترمیم ها این کار واجب است. زمانی که به میزان کافی ساختار دندان مشخص شد. دندانپزشک با استفاده از محلول سالین یا آب و نمک محل جراحی شده را به خوبی شست و شو داده و ضد عفونی می کند. پس از آن هم کار بخیه زدن را آغاز کرده و کار جراحی به پایان می رسد.

هزینه افزایش طول تاج دندان

هزینه افزایش طول تاج دندان، به بزرگی محل درمان و مقدار بافتی بستگی دارد که باید برداشته شود. در برخی از موارد رشد بیش از حد لثه ممکن است ژنتیکی باشد یا آن که اثر جانبی بیماری لثه یا مصرف دارو باشد. در این حالت نیاز است که بافت بیشتری برداشته شود. برخی از بیماران ترجیح می دهند که افزایش طول تاج فقط بر روی دندان های مشخص پیشین انجام بگیرد که بدیهی است به هر میزان که تعداد دندان های کمتری تحت درمان قرار بگیرد؛ هزینه درمان هم کمتر خواهد بود.

عوارض جراحی لثه افزایش طول تاج

عوارض جراحی لثه افزایش طول تاج می تواند به دلیل ریسک بروز عفونت وجود داشته باشد. اما میزان این ریسک در مقایسه با دیگر پروسه های جراحی بسیار کمتر است. به خصوص که این عمل توسط جراح دندانپزشک متخصص و حاذق صورت می گیرد. بنابراین نیاز است که بیمار پس از انجام لیفت لثه حتما تمام دستورالعمل های مراقبتی تجویز شده را به دقت دنبال کرده تا به این صورت از بروز عفونت جلوگیری کند.

از طرف دیگر، احتمال بروز خون ریزی در ناحیه جراحی شده پس از انجام پروسه افزایش طول تاج دندان وجود دارد و دندان ها ممکن است تا مدتی به سرما و گرما حساس باشند. این حساسیت با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

مراقبت های بعد از جراحی افزایش طول تاج

در حالت کلی بهتر است بعد از جراحی افزایش طول تاج دندان برای بهبودی سریع تر دستورالعمل های زیر در نظر گرفته شود:

• در صورت احساس درد استفاده از مسکن
    • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش ورم
    • اجتناب از خوردن غذا های داغ به مدت 24 ساعت
    • استفاده از دهانشویه برای جلوگیر از عفونت
    • استفاده از غذا های آبکی و نرم

جراحی لثه برای افزایش طول تاج درد دارد

معمولا دردی که بعد از عمل لیفت لثه به وجود می آید؛ دردی خفیف است که مدت زمان زیادی طول نمی کشد و به سرعت بهبود پیدا می کند. بهترین کار برای از بین بردن درد، استفاده از داروهای ضد دردی است که پزشک شما تجویز می کند.