[wpseo_breadcrumb]

مراقبت های قبل و بعد از جراحی دندان

مراقبت های بعد از جراحی دندان
آنچه می خوانید...

یکی از نکات مهم در راستای جراحی های دندان از جمله جراحی دندان عقل، جراحی افزایش طول تاج دندان و… رعایت نکات مراقبت های جراحی دندان است. چرا که این امر موجب می شود جراحی بهتر انجام شود و دوران نقاهت به سرعت به اتمام برسد.

بنابراین اگر تصمیم به انجام جراحی دهان و دندان گرفته اید، چند کار وجود دارد که باید قبل از عمل انجام دهید.

مراقبت های قبل از جراحی دندان

 هنگام آماده شدن برای جراحی دندان رعایت نکات زیر می تواند سودمند باشد:

دستورالعمل های قبل از جراحی خود را با دقت رعایت کنید


اگر دندانپزشک شما دستورالعمل یا نکاتی را قبل از جراحی به شما ارائه می دهد، حتما آنها را بخوانید! این دستورات به شما اطلاعاتی در مورد بیهوشی و نحوه آماده شدن برای جراحی می دهد. همچنین اگر مشکل خاصی دارید دقت به هر دستورالعمل خاصی که به طور ویژه برای شما می باشد، ضروری است.

داروهای خود را قبل از عمل، تهیه کنید


از دیگر مراقبت های جراحی دندان تهیه داروهای مورد نیاز است. هنگامی که جراحی خود را انجام دادید، باید به طور کامل استراحت کنید. بنابراین، شما نمی توانید برای تهیه دارو از خانه خارج شوید. حتماً قبل از انجام عمل خود به داروخانه بروید تا داروهایی را که در طول روند بهبودی خود نیاز دارید تهیه کنید.

از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید شما را همراهی کنند


پس از بیهوشی، نمی توانید به تنهایی رانندگی کنید یا به خانه برگردید. بنابراین، حتما از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که شما را همراهی کند. اگر کسی برای کمک به شما در دسترس نیست، باید مدتی در مطب دندانپزشکی منتظر بمانید تا کمی حال عمومیتان بهتر شود و سپس به منزل برگردید.

به فروشگاه مواد غذایی بروید.


پس از جراحی دهان و دندان، یک رژیم غذایی ویژه خواهید داشت. بنابراین، مطمئن شوید که غذاهای مناسب را برای کمک به بهبودی خود انتخاب می کنید! وقتی در حال خرید هستید، فقط از نوشیدنی های سالم مانند آب، شیر، نوشیدنی های پروتئینی استفاده کنید. همچنین باید برای چند روز غذاهای نرم تر میل کنید. از خوردن هر گونه غذای سفت یا تند و همچنین هر نوشیدنی که نیاز به نی دارد خودداری کنید.

نخورید و نیاشامید


اگر قصد بیهوشی دارید، دندانپزشک به شما توصیه می کند که حداقل هشت ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید یا ننوشید. در صورت نیاز به مصرف دارو، در صورت لزوم فقط از یک جرعه کوچک آب استفاده کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا از هرگونه خطر آسپیراسیون در حین جراحی جلوگیری کنید.

لباس مناسب را انتخاب کنید.


توصیه می شود برای عمل لباس راحت بپوشید. بنابراین از پوشیدن هر گونه پیراهن آستین دار خودداری کنید.

سیگار نکشید.


یکی از مهمترین نکات مراقبت های جراحی دندان قبل و بعد از جراحی عدم کشیدن سیگار است. حداقل 12 ساعت قبل از جراحی و حداقل 24 ساعت پس از درمان نباید محصولات تنباکو مصرف کنید.

جراحی دندان

بعد از جراحی دندان چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که جراحی تمام شد، دندانپزشک شما یک تکه گاز گاز استریل را روی محل خونریزی قرار می دهد و از شما می خواهد که با فشار محکم و ثابت ببندید. این امر به کاهش خونریزی کمک می کند تا لخته خون تشکیل شود. (لخته شدن یک جنبه طبیعی است که باعث بهبودی می‌شود و خطر خشکی حفره‌ ها را کاهش می‌دهد.) هنگامی که خونریزی به اندازه کافی کاهش یافت، گاز را بیرون می ‌آورید که ممکن است در 24 ساعت اول خونریزی خفیف داشته باشید.

مدت زمان بهبودی پس از جراحی دندان چقدر است؟

این زمان بستگی به پیچیدگی شرایط شما دارد. با این حال، اکثر مردم پس از چند روز احساس می کنند به حالت عادی باز می گردند. در حالی که می ‌توانید ظرف 48 تا 72 ساعت به فعالیت ‌های معمول خود بازگردید، معمولاً چندین هفته طول می‌ کشد تا استخوان فک به طور کامل بهبود یابد.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

پس از کشیدن یا جراحی دندان، دندانپزشک لیست دقیقی از دستورالعمل های بعد از جراحی را به شما می دهد. در اینجا چند مراقبت های جراحی دندان کلی برای تسریع روند بهبودی آورده شده است:

  • محل  جراحی را تمیز نگه دارید. به آرامی ناحیه مورد نظر را با دهانشویه ضد میکروبی دو تا سه بار در روز شستشو دهید.
  •  تا زمانی که دندانپزشک به شما بگوید که انجام این کار بی خطر است، از مسواک زدن مستقیم روی محل جراحی خودداری کنید. سایر نواحی را به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید. دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک و مسکن تجویز کند. مهم است که همه این داروها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. همچنین می توانید مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن مصرف کنید.
  • حداقل به مدت دو روز از فعالیت های شدید خودداری کنید. افزایش ضربان قلب می تواند باعث افزایش خونریزی و ناراحتی بعد از عمل شود. 48 تا 72 ساعت اول باشگاه را رها کنید. از دندانپزشک خود بپرسید که چه زمانی از شروع روال عادی زندگی بی خطر است.

تغذیه بعد از کشیدن دندان


از مهم ترین نکات مراقبت های جراحی دندان تغذیه است. در روزهای اول از خوردن غذاهای سفت و ترد خودداری کنید. یخچال خود را با غذاهای نرم مانند برنج، پاستا، تخم مرغ، ماست و پوره سیب زمینی پر کنید. همچنین باید از نوشیدن از طریق نی خودداری کنید، زیرا این کار می تواند لخته های خون را از بین ببرد و باعث خشکی حفره ها شود.

کلام آخر

اکثر مردم می توانند ظرف یک یا دو روز به محل کار بازگردند. اگر شغلی دارید که به کار فیزیکی زیادی نیاز دارد، ممکن است لازم باشد چند روز از کار خود مرخصی بگیرید.

همانطور که گفته شد دانستن و رعایت نکات مراقبت های جراحی دندان بر روی میزان موفقیت جراحی و دوران نقاهت بسیار موثر است. بنابراین علاوه بر مهم بودن انتخاب بهترین دندانپزشک برای جراحی، رعایت این نکات بسیار ضروری است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *