پس زدن ایمپلنت دندان و علائم آن

پس زدن ایمپلنت دندان

احتمال پس زدن ایمپلنت دندان یکی از دلایل اصلی نگرانی افرادی است که قصد انجام جراحی ایمپلنت را دارند. اما، برای غلبه بر این نگرانی مهم است که این واقعیت را در نظر داشته باشید که اگر جراحی به درستی انجام شود، خطر پس زدن ایمپلنت دندان تنها 1% تا 5% است.

پس زدن ایمپلنت دندان چیست؟

وقتی این مفهوم را می شنوند، بسیاری از مردم فکر می کنند که ایمپلنت های دندان به دلیل آلرژی یا رد شدن توسط خود بدن شکست می خورند؛ اما مشکلات مربوط به ایمپلنت های دندانی ناشی از بهبود ضعیف پس از جراحی است.

یا برای توضیح آن به روشی فنی تر، با مجموعه ای از عقب ماندگی هایی که در طول فرآیند ادغام استخوانی رخ می دهد .

استئواینتگراسیون دوره ای از سه ماه تا شش ماه است که پس از جراحی انجام می شود.

در این مدت، پیوند ایمپلنت با استخوان فک بیمار باید اتفاق بیفتد .

اگر ایمپلنت دندان پس زده شود، یک بافت سفید بین استخوان و ایمپلنت ایجاد می شود.

بنابراین، گویی استخوان جدیدی در اطراف ایمپلنت در این مدت ایجاد شده است که باعث می شود آن را نگه دارد و ایمپلنت محکم شود . گاهی اوقات این فرآیند ادغام استخوانی با شکست مواجه می شود . یعنی استخوان کافی در اطراف ایمپلنت ایجاد نمی شود .

اتفاقی که می افتد این است که به جای ایجاد استخوان، یک بافت فیبری بین ایمپلنت و استخوان تشکیل می شود و در نتیجه از نگه داشتن آن جلوگیری می کندو  این امر همان چیزی است که ما به عنوان پس زدن ایمپلنت دندان  می شناسیم. به عبارت دیگر رد و پس زدن ایمپلنت همان شکست در فرآیند انسداد استخوانی است.

دلایل پس زدن ایمپلنت دندان

اقدامات لازم بعد از پس زدن ایمپلنت دندان

هنگامی که فرآیند استئواینتگراسیون با شکست ایمپلنت مواجه می شود، ایمپلنت باید خارج شود .

پس از برداشتن، دندانپزشک بستر استخوان را تمیز می کند و اقدامات لازم را انجام می دهد تا ناحیه را برای قرار دادن ایمپلنت جدید آماده کند.

پس از انجام عمل جراحی و کاشت ایمپلنت دیگر، فرآیند انسجام استخوانی جدید آغاز خواهد شد . در این مرحله، ذکر این نکته ضروری است که این واقعیت که ایمپلنت قبلی پس زده شده است به این معنی نیست که ایمپلنت جدید نیز جوش نخواهد خورد.

به عبارت دیگر، پس زدن می تواند ناشی از یک مشکل خاص باشد که دلیل بر دوباره تکرار شدن ندارد .

دلایل اصلی رد ایمپلنت دندان چیست؟

همانطور که قبلاً توضیح دادیم، پس زدن ایمپلنت دندان  زمانی اتفاق می‌افتد که فرآیند یکپارچگی استخوانی به اندازه کافی تکمیل نشده باشد.

دلایل اصلی پس زدن ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

مشکلات مربوط به جراحی

تجربه و مهارت بهترین دندانپزشک که عمل را انجام می دهد نقش اساسی دارد. بدون آنها، مشکلات مربوط به برنامه ریزی ضعیف جراحی، استفاده از یک روش جراحی نامناسب یا ظهور عفونت ها بیشتر است .

مشکلات مربوط به پروتز یا ایمپلنت

علاوه بر خود جراحی، مارک ها و مواد مورد استفاده برای توانبخشی دهان بیمار نیز کلیدی است. بنابراین، اگر پروتز با طراحی نامناسب یا ایمپلنت های بی کیفیت به بیمار تعبیه شود ، احتمال بروز مشکلات بیشتر خواهد  بود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بیمارانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر مشکلات پس زدن ایمپلنت دندان  قرار دارند.

این به این دلیل است که بهداشت ناکافی دهان می تواند منجر به فرآیندهای التهابی و عفونی شود . تهاجمی ترین آن به نام پری ایمپلنتیت شناخته می شود که شبیه پریودنتیت یا پیوره است ، اما در افرادی که ایمپلنت های دندانی دارند رخ می دهد.

سیگار کشیدن

سیگار بهبودی را به تاخیر می اندازد و خطر عفونت را افزایش می دهد. بنابراین، افراد سیگاری بیشتر در طول فرآیند پس زدن ایمپلنت دندان  دچار عوارض می شوند.

بیماری های سیستمیک کنترل نشده

هنگامی که بیمار دارای یک بیماری زمینه ای است که به هر دلیلی به درستی درمان نمی شود، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض در طول فرآیند استئواینتگراسیون قرار دارد. متداول‌ترین مثال آن مربوط به بیماران دیابتی است .

علائم پس زدن ایمپلنت دندان

پس از پرداختن به علل اصلی پس زدن ایمپلنت دندان، می‌خواهیم علائمی را که با آن خود را نشان می‌دهد شرح دهیم:

ناراحتی یا درد

درد و ناراحتی می تواند هم به صورت خود به خود و هم هنگام فشار دادن یا لمس اندک ایمپلنت ایجاد شود.

تحرک ایمپلنت

پس از قرار دادن، ایمپلنت ها نباید حرکت کنند . تحرک می تواند نشانه ای از طرد شدن آنها باشد.

گاهی اوقات این خود بیمار است که متوجه می شود ایمپلنت هایش در حال حرکت هستند. در موارد دیگر، دندانپزشک است که در هنگام انجام اصلاح تشخیص می دهد که ایمپلنت در حال حرکت است.

اگر علائمی مانند چرک یا قرمزی در اطراف ایمپلنت ظاهر شود ، ممکن است عفونی شده باشد.

در بسیاری از موارد، بیماران دردی را احساس نمی کنند و به همین دلیل تا زمان ملاقات مجدد با دندان پزشک متوجه پس زدن ایمپلنت دندان نمی شوند.

اما در موارد دیگر، پری ایمپلنتیت ایجاد می شود که باعث درد و التهاب در ناحیه می شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چگونه از پس زدن ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

در ادامه قصد داریم یک سری نکات را که پس از کاشت ایمپلنت دندان باید رعایت کنید را توضیح می دهیم:

• به یک کلینیک دندانپزشکی مورد اعتماد بروید: دندان پزشکی را انتخاب کنید که در درمان تجربه داشته باشد و از مواد خوب استفاده کند.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید: رعایت بهداشت شدید برای جلوگیری از عفونت ضروری است. بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.
  • سیگار نکشید: تنباکو بهبودی ناحیه را به تاخیر می اندازد و خطر عفونت را افزایش می دهد.
  • داروی تجویز شده را مصرف کنید : هم به داروها و هم به دوزهایی که دندان پزشک برای شما تجویز کرده است احترام بگذارید. به داروهایی که توسط او تجویز نشده است متوسل نشوید.
  • از خوردن غذاهای سفت و گرم خودداری کنید: برای چند روز ناحیه عمل حساس بوده و ممکن است خونریزی کند. مصرف غذاهای نرم و سرد را در اولویت قرار دهید.
  • مراجعه منظم برای معاینات: پس از جراحی، دندان پزشک شما را در مورد تعداد دفعات مراجعه برای مشاوره مطلع می کند. به این مورد احترام بگذارید زیرا در صورت بروز مشکل، دندانپزشک شما به موقع آن را تشخیص خواهد داد.

نتیجه گیری

همانطور که قبلا توضیح دادیم، اگر بهترین دکتر ایمپلنت را انتخاب کنید، درصد پس زدن ایمپلنت دندان حداقل است.   دارو های تجویز ششده را مصرف کنید و به معاینات برنامه ریزی شده مراجعه کنید تا احتمال بروز عوارض در طول درمان را کم کنید.