عوارض ایمپلنت دندان و علائم آن

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض احتمالی ناشی از جراحی ایمپلنت دندان می تواند متقاضیانی که به دنبال جایگزینی دندان های خود هستند را از انجام این جراحی زیبایی و درمانی منصرف کند. اما لازم به ذکر است که عوارض این جراحی عموما نادر است و با رعایت اقدامات بعد از جراحی میتوان از هرگونه عوارض پیشگیری نمود.

4 عارضه ناشی از ایمپلنت دندان

چندین عارضه بالقوه وجود دارد که می تواند به دنبال ایمپلنت دندان رخ می دهد. از عوارض ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عفونت در محل ایمپلنت یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان است.

درمان عفونت به شدت و محل عفونت بستگی دارد. به عنوان مثال، عفونت باکتریایی در لثه ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. عفونت باکتریایی در استخوان ممکن است نیاز به برداشتن بافت استخوانی عفونی و احتمالاً ایمپلنت و به دنبال آن پیوند استخوان و بافت نرم داشته باشد.

مشکلات لثه

در برخی از عوارض ایمپلنت دندان، فرد ممکن است متوجه شود که بافت لثه اطراف ایمپلنت شروع به عقب نشینی می کند. این امر می تواند منجر به التهاب و درد شود. برای جلوگیری از برداشتن ایمپلنت، ارزیابی سریع توسط بهترین دندانپزشک ضروری است.

ایمپلنت شل

در چند هفته اول پس از ایمپلنت، استخوان اطراف ایمپلنت شروع به جوش خوردن می کند. این فرآیند osseointegration نامیده می شود و برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت بسیار مهم است. این روند می تواند چندین ماه طول بکشد.

اگر ایمپلنت با استخوان ترکیب نشود، می تواند منجر به پیدایش عوارض ایمپلنت دندان  شود و جراح دندان ممکن است آن را خارج کند. لازم به ذکر اشت عموما فرد می تواند پس از بهبودی ناحیه کاشت، مجددا برای ایمپلنت اقدام کند.

آسیب عصبی یا بافتی

گاهی اوقات، جراح دندان ممکن است به طور ناخواسته ایمپلنت دندانی را خیلی نزدیک به عصب قرار دهد. این امر می تواند باعث بروز عوارض ایمپلنت دندان  مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد شود. علائم کوتاه مدت در جراحی ایمپلنت دندان شایع هستند، اما ممکن است فرد علائم طولانی مدتی را تجربه کند.

یک مشکل عصبی یا بافتی نیاز به توجه فوری دارد. آسیب به عصب آلوئولار تحتانی (IAN) در فک پایین می تواند به طور بالقوه جدی باشد. برخی از علائم احتمالی عوارض ایمپلنت دندان و آسیب IAN عبارتند از:

• بی حسی مداوم در اطراف ایمپلنت، از جمله لب پایین و چانه
  • درد یا ناراحتی مداوم
  • گزگز یا سوزش در لثه و پوست

عوارض نادر ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان همچنین ممکن است منجر به برخی مشکلات کمتر رایج مانند مشکلات سینوس و آسیب به خود ایمپلنت دندان شود.

مشکلات سینوسی

ایمپلنت های دندانی فک بالا می توانند به داخل حفره های سینوس بیرون زده و باعث التهاب سینوس ها شوند. این به عنوان سینوزیت شناخته می شود.

عوارض ایمپلنت

برخی از علائم بالقوه عوارض ایمپلنت دندان  از نوع سینوزیت عبارتند از:

• درد، حساسیت، یا تورم در اطراف گونه ها، چشم ها یا پیشانی
  • مخاط بینی سبز یا زرد
  • انسداد بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردردهای سینوسی
  • دندان درد
  • آسیب ناشی از نیروی بیش از حد.

مانند هر دندان دیگری، فشار یا ضربه بیش از حد می تواند باعث ترک خوردن یا لق شدن ایمپلنت دندان شود.

برخی از افراد ممکن است بدون اینکه متوجه باشند نیروی بیش از حدی به ایمپلنت دندان وارد کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد هنگام خواب دندان قروچه می کنند. افرادی که مستعد این رفتار هستند ممکن است برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت و همچنین دندان های طبیعی خود نیاز به استفاده از محافظ دهان داشته باشند.

عوارض بلند مدت ایمپلنت دندان

پری ایمپلنتیت

نوعی بیماری لثه است که باعث از بین رفتن استخوان حمایت کننده ایمپلنت می شود و به دلیل التهاب مزمن در محل ایمپلنت ایجاد می شود.

همچنین احتمال نادری وجود دارد که بدن ایمپلنت دندان را رد کند. برخی از افراد دارای حساسیت فلزی نادری هستند که باعث می شود بدن آنها کاشت فلزی را پس بزند و شکست ایمپلنت رخ دهد. محققان توصیه می کنند که افراد قبل از دریافت چنین ایمپلنت هایی تحت آزمایش حساسیت فلز قرار گیرند.

واکنش آلرژیک

از دیگر عوارض ایمپلنت دندان واکنش آلرژیک است.  اکثر ایمپلنت ها از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند. با اینکه بسیار نادر است، برخی از بیماران ممکن است حساسیت ناشناخته ای به تیتانیوم یا فلز دیگری داشته باشند. علائم واکنش آلرژیک شامل تغییر طعم، گزگز، التهاب یا تورم در ناحیه است. اگر آلرژی به آلیاژ تیتانیوم دارید، می توان از درمانهای جایگزین استفاده کرد. اگر فکر می کنید ممکن است واکنش آلرژیک به ایمپلنت خود را تجربه کنید، با جراح دهان خود تماس بگیرید.

آسیب عصبی

در برخی موارد ایمپلنت خیلی نزدیک به عصب است و باعث آسیب می شود. علائم آسیب عصبی شامل بی حسی یا سوزن سوزن شدن در زبان، لثه، لب ها و صورت است. برداشتن ایمپلنت ممکن است مشکل را برطرف کند، اما ممکن است آسیب عصبی دائمی شود. جراح دهان شما باید تمام خطرات احتمالی این عمل از جمله خطر آسیب عصبی را از قبل با شما در میان بگذارد

علائم هشدار دهنده عوارض ایمپلنت دندان

چه عوارض ایمپلنت دندان شما در مراحل اولیه یا اواخر باشد، ممکن است متوجه یکی از علائم هشدار دهنده زیر شوید:

• مشکل در جویدن
  • التهاب لثه
  • افزایش تورم
  • لق شدن ایمپلنت یا دندان جایگزین شده
  • درد یا ناراحتی شدید

بنابراین توصیه می شود با مراجعه به جراح دهان و دندان با تجربه از تشدید عوارض جلوگیری کنید

سخن آخر

در مطب دکتر محمد نجفی ، بهترین دکتر ایمپلنت دندان تهران، موارد ایمپلنت بسیار با دقت برنامه ریزی می شود و برای اطمینان از ایمن بودن این روش، عکس اشعه ایکس سه بعدی گرفته می شود. در صورت لزوم، یک راهنمای جراحی کامپیوتری ساخته می‌شود تا میزان موفقیت و ایمنی عمل افزایش یابد.