چرا ایمپلنت ها از کار می افتند؟

شکست ایمپلنت

ایمپلنت‌ها در طول سال‌ها از میزان موفقیت بالایی برخوردار بوده‌اند، اما اخیراً پری ایمپلنت و شکست ایمپلنت به موضوع‌های گفتگو بین ایمپلنتولوژیست‌ها تبدیل شده است. ما دیگر نمی‌پرسیم که آیا ایمپلنت‌ها شکست می‌خورند، بلکه میگوییم چرا شکست می‌خورند؟ در حال حاضر هیچ اتفاق نظری در مورد بهترین راه برای تعیین زمان برداشتن ایمپلنت وجود ندارد. شکست ایمپلنت را می توان به شکست زودرس که قبل از ادغام استخوانی ایمپلنت رخ می دهد و شکست دیررس که پس از استئواینتگراسیون ایمپلنت ایجاد می شود تقسیم کرد.

چه موقع با شکست ایمپلنت مواجه می شویم؟

ایمپلنت ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عدم یکپارچگی، شکستگی ایمپلنت، قرارگیری نامناسب ایمپلنت که باعث آسیب به ساختارهای حیاتی مانند عصب آلوئولی تحتانی، غشای سینوس، دندان طبیعی یا ایمپلنت مجاور و از دست دادن پیشرفته استخوان می شود، با شکست مواجه شوند. اکثر پزشکان به سادگی شکست ایمپلنت را به دو دسته تقسیم می کنند: شکست زودرس که قبل از ادغام استخوانی ایمپلنت رخ می دهد و شکست دیررس که پس از یکپارچه سازی و بارگذاری ایمپلنت رخ می دهد.

دلایل شکست دندان

انواع دلایل شکست ایمپلنت

شکست اولیه ایمپلنت را می توان به موارد زیر نسبت داد:

• عوامل میزبان، مانند بیماری سیستمیک
  • عوامل مرتبط با طراحی ایمپلنت، مانند ایمپلنت آلوده
  • عوامل مرتبط با ترومای جراحی مانند عدم ثبات اولیه ایمپلنت
  • عوامل ترمیمی مانند بارگذاری زودرس

بررسی راج ترین علت افتادن پیچ ایمپلنت

علل شکست ایمپلنت دندان از فردی به فرد دیگر ثابت است. با آموزش، آمادگی و درک علل شایع شکست ایمپلنت دندان، می توانید از سلامت دهان، دندان ها، ایمپلنت ها و لثه های خود برای دهه های آینده محافظت کنید.

عفونت لثه در اطراف ایمپلنت

شایع‌ترین دلیل شکست ایمپلنت‌های دندانی، عفونت در استخوان فک اطراف ایمپلنت‌های دندانی است که پری ایمپلنتیت نامیده می‌شود. اگرچه ایمپلنت‌ها نمی‌توانند پوسیدگی دندان ایجاد کنند، اما همچنان مستعد ابتلا به بیماری لثه ایمپلنت هستند.

پری ایمپلنتیت زمانی است که پلاک و باکتری سطح ایمپلنت را می پوشانند و به زیر خطوط لثه نفوذ می کنند و باعث التهاب بافت لثه، عقب نشینی از ایمپلنت و سپس تحلیل رفتن استخوان می شوند. به یاد داشته باشید، شما برای حمایت از ایمپلنت خود به استخوان فک سالم متکی هستید، به همین دلیل است که پیوند استخوان ممکن است برای افرادی که از دست دادن گسترده دندان دارند ضروری باشد.

رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از  شکست ایمپلنت دندان ضروری است . علاوه بر مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، بهتر است دندانپزشک ایمپلنت حداقل دو بار در سال حفره دهان شما را ارزیابی کند، حتی اگر  ایمپلنت های قوس کامل داشته باشید  و دندان باقی نمانده باشد.

پارگی سینوس

نوع دیگری از عفونت که می تواند باعث درد شدید و شکست ایمپلنت شود، به دلیل قرارگیری نامناسب در محل ایمپلنت است. در دندانپزشکی ایمپلنت، عوامل زیادی مانند محل عصب و رگ های خونی، آناتومی استخوان اطراف ایمپلنت و حتی پوشش سینوس های بینی شما باید در نظر گرفته شود.

یک روش کاشت ایمپلنت دندان که شامل کاشت ایمپلنت در قوس بالایی است باید توسط بهترین دندانپزشک انجام شود. در صورت قرار دادن نادرست، روش کاشت دندان می تواند باعث پارگی نوک ایمپلنت از طریق پوشش سینوس های بینی شود. به خصوص اگر بیمار مدت زیادی با دندان های از دست رفته باشد (به دلیل ریزش پوشش های سینوسی.) درد، عفونت و تحلیل استخوان از علائم شایع هستند.

فناوری پیشرفته امروزی، مانند رادیوگرافی سه بعدی – وقتی با یک ارائه دهنده ماهر همراه شود – موفقیت ایمپلنت دندان را حتی زمانی که پوشش سینوس ها ریزش کرده باشد، تضمین می کند.

سلامت استخوان ضعیف

در نهایت اگر یک بیماری استخوانی مانند پری ایمپلنتیت یا تحلیل گسترده ناشی از از دست دادن دندان و بهداشت نامناسب دهان دارید، می توانید هم دندان های طبیعی خود را از دست دهید و هم با شکست ایمپلنت مواجه شوید.

در صورت عدم درمان، بیماری لثه در نهایت باعث انقباض استخوان در سراسر دهان شما می شود. ایمپلنت جدیدی که در معرض اضافه بار اکلوزال ناشی از گاز گرفتن و جویدن قرار می گیرد، باعث ایجاد استرس بیش از حد بر روی استخوان در آن محل می شود. همراه با مسائلی مانند دندان قروچه یا سلامت ضعیف، میزان موفقیت ایمپلنت دندان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

گاهی اوقات از تقویت یا ذپیوند در برنامه درمانی شما برای تثبیت فک و هر دندان مجاور استفاده می شود. اما علائم شکست پیوند استخوان دندان مشابه بیماری لثه است و یکپارچگی لبخند شما را به خطر می اندازد.

داروها

برخی داروها و روش‌ها مانند پرتودرمانی می‌توانند بر تراکم استخوان شما تأثیر بگذارند. همیشه حتما داروها و مکمل های خود را قبل از موعد با دندانپزشک خود بررسی کنید. حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان، داروهای خاص جایگزینی دندان با ایمپلنت را منع می کنند. در صورت نیاز، متخصص ایمپلنت شما باید با پزشک مراقبت های اولیه و متخصصان ارتباط برقرار کند.

قرار دادن اشتباه ایمپلنت

متأسفانه یکی از مشکل سازترین عوامل شکست ایمپلنت دندان، نحوه نصب ایمپلنت است. پس از غربالگری برای مشکلات کلی سلامت و رد کردن مشکلات استخوانی اینپارگی، خطرناک ترین علل عوارض ایمپلنت دندان، عدم نصب صحیح آن توسط ارائه دهنده است.

بدون آموزش و تجربه کافی  به ویژه در موارد پیچیده تر دندانپزشک ممکن است ایمپلنت را به گونه ای قرار دهد که از همان ابتدا برای شکست تنظیم شده باشد. شاید ایمپلنت در کنار پوشش سینوس باشد، و پیوند کافی انجام نشده باشد، یا برآمدگی استخوان آنقدر باریک بوده که به اندازه کافی پایدار نبوده تا بتواند فشار گاز گرفتن را تحمل کند.

در صورت شکست ایمپلنت چه باید کرد؟

با رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می توان از شکست ایمپلنت جلوگیری کرد.

خوشبختانه، خبرهای خوبی وجود دارد. دندانپزشک ایمپلنت ما می تواند به بیمارانی که عوارض و شکست ایمپلنت را تجربه کرده اند، کمک کند و در صورت نیاز، درمان مجدد و  ترمیم های ثابت  مانند تاج و بریج را ارائه دهد.

اگر متوجه علائم خونریزی لثه، تورم، درد یا تحرک ایمپلنت شدید، سریع اقدام به درمان کنید.

در بهترین حالت، ایمپلنت شما را می‌توان با درمان بافت نرم و  پیوند استخوان تقویت کرد  یا به طور کلی تغییر موقعیت داد. نکته کلیدی این است که شکست ایمپلنت، به طور کلی، بسیار غیر معمول است. بنابراین، وقتی این اتفاق افتاد، به فردی نیاز دارید که در تمام جنبه‌های درمان ایمپلنت و بازسازی کامل دهان آموزش دیده باشد.

علائم پس زدن ایمپلنت

• مشکل در جویدن
  • التهاب لثه
  • تورم شدید
  • شل شدن پایه ایمپلنت
  • درد و ناراحتی بسیار شدید

کلام آخر

یک ایمپلنت ممکن است به دلایل مختلفی مانند گرم شدن بیش از حد استخوان در زمان کاشت ایمپلنت، آلودگی سطح ایمپلنت، یا مشکلات سیستماتیکی که در انسداد استخوانی تداخل دارند به عنوان مثال، نکروز بیس فسفونات، پرتودهی به استخوان در طول درمان بدخیمی دچار شکست شود.

همچنین شکست ایمپلنت می تواند به دلیل قرار دادن ایمپلنت در استخوان بی کیفیت یعنی فک بالا یا در استخوان طبیعی ناکافی یا استئوتومی بیش از حد بزرگ و بیماری خودایمنی باشد.

اگر با شکست ایمپلنت دندان مواجه هستید و نیاز به مراجعه به دندانپزشک باتجربه ایمپلنت دارید، توصیه می کنیم با دکتر محمد نجفی تماس بگیرید. با مراقبت صحیح می توان از شکست ایمپلنت جلوگیری کردد