[wpseo_breadcrumb]

پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان با کامپوزیت
آنچه می خوانید...

پرکردن دندان‌ها می‌تواند برای برخی افراد بسیار دلهره‌آور باشد. هرچه بیشتر روش پر کردن دندان با کامپوزیت را درک کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که جای نگرانی وجود ندارد.

ما قصد داریم در این مقاله هر چیزی را که بخواهید در مورد پرکننده های کامپوزیت بدانید، بررسی کنیم.

روش پر کردن دندان با کامپوزیت 

پر کردن دندان با کامپوزیت به عنوان رزین پر شده نیز شناخته می شود که خود پرکننده از کوارتز یا پرکننده شیشه تشکیل شده است. از آنجایی که دندانپزشک می تواند می تواند رنگ آن را  خودش انتخاب کند، بنابراین با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت دارد.

پر کردن دندان با کامپوزیت برای مدت طولانی دوام می آورد. شما می توانید این نوع پر کردن را برای ترمیم کوچک تا متوسط دندان های خود دریافت کنید.

انواع مواد پر کننده دندان

کاربرد های ترمیم کامپوزیت

پرکننده های کامپوزیتی فوق العاده و همه کاره هستند. از آنها می توان برای پر کردن دندان پوسیده، بهبود دندان های ساییده شده در اثر ساییدگی یا فرسایش، ایجاد روکش های زیبا یا برای تغییر شکل یا اندازه دندان ها استفاده کرد. پر کردن دندان با کامپوزیت همچنین یک جایگزین عالی برای جایگزینی ترمیم های آمالگام هستند.

پر کردن دندان با کامپوزیت  چقدر طول می کشد؟

زمان پر کردن دندان با کامپوزیت  بستگی به تعداد و وضعیت دندان ها دارد، اما به طور کلی، پر کردن کامپوزیت نسبت به سایر انواع پر کردن، بیشتر طول می کشد. چرا که پرکننده های کامپوزیت به صورت لایه لایه قرار می گیرند و هر لایه جداگانه تنظیم می شود. سپس در نهایت باید آنها را جلا داده و در انتها پولیش کرد تا به صورت طبیعی دیده شوند.

ترمیم یک پوسیدگی کوچک و ساده ممکن است تنها 20 دقیقه طول بکشد. با این حال، برای مثال، یک روکش کامپوزیت دست ساز ممکن است یک ساعت طول بکشد.

مراحل انجام ترمیم کامپوزیت دندان

در ابتدای کار بهترین دندانپزشک چند عکس رادیوگرافی می گیرد، تا مشخص شود کدام یک از دندان های شما نیاز به پر کردن دارد.

پر کردن دندان با کامپوزیت معمولاً در یک جلسه تکمیل می شود تا به دندانپزشک شما زمان دهد تا آن را به درستی انجام دهد و نتیجه عالی به شما بدهد. بسته به اندازه پوسیدگی یا ترمیم ممکن است نیاز به بی حسی داشته باشید.

در ادامه مراحل روش پر کردن کامپوزیت بررسی می شود:

مرحله 1  پوسیدگی دندان برداشته می شود و حفره شکل می گیرد تا برای پر کردن آماده شود.

مرحله 2 اسید اچ روی ناحیه ای که قرار است پرکننده کامپوزیت چسبانده شود قرار داده می شود و سپس شسته می شود.

مرحله 3 لایه باند قرار می گیرد. این لایه به عنوان یک لایه زیرین عمل می کند و قدرت چسبندگی کامپوزیت را به دندان شما افزایش می دهد.

مرحله 4 لایه های کامپوزیت اضافه می شوند و هر کدام با نور آبی تنظیم می شوند. زمان تنظیم نوردهی کامپوزیت  حدود 20 تا  30 ثانیه است.

مرحله 5 دندان پر شده صیقل کشیده می شود تا برامدگی ها از بین رود و صاف شود.

اگر یک پرکننده کامپوزیت خصوصی را انتخاب کنید، دندانپزشک شما احتمالاً ورقه ای را روی دندان هایی که در حال پر کردن هستند قرار می دهد. پرکننده های کامپوزیت رطوبت را دوست ندارند و این به دور نگه داشتن بزاق شما کمک می کند.

آیا پر کردن با دندان های دیگر شما مطابقت دارد؟

زیبایی پرکننده های کامپوزیت در این است که در سایه های مختلفی وجود دارند.

مانند هنرمندی که درد را با هم مخلوط می کند، این سایه ها را می توان با دستان یک دندانپزشک ماهر با هم مخلوط کرد و با دندان شما کاملاً مطابقت داد.

آیا پر کردن دندان با کامپوزیت درد دارد؟

سوالی که همواره بیماران میپرسند این است که در حین و بعد از پر کردن دندان با کامپوزیت دردی احساس می شود یا خیر؟

در طول پر کردن دندان با  کامپوزیت، در صورت نیاز به حذف پوسیدگی، توصیه می شود از بی حس کننده استفاده کنید. اگر بی حس کننده موضعی را انتخاب کنید، در حین پرکردن احساس درد نخواهید کرد.

چیزی که در حین پر کردن دندان احساس خواهید کرد ممکن است احساس آب و هوا در اطراف دهان شما باشد. همچنین اگر حفره نیاز به برداشتن پوسیدگی داشته باشد، ممکن است صدای تراش را احساس کنید که کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

وقتی پر کردن کامپوزیت تمام شد و بی حسی موضعی از بین رفت، طبیعی است که دندان حتی برای چند هفته کمی حساس باشد و احساس درد کنید. بنابراین چند روز به آن فرصت دهید تا بهبود یابد.

    ماندگاری پر کردن کامپوزیت چقدر است؟

همه چیز در زندگی تاریخ انقضا دارد و پر کردن کامپوزیت نیز جدای آن نیست.

به طور کلی، طول عمر پرکننده کامپوزیت بین 5 تا 7 سال طبیعی است، اما ما شاهد دوام بسیار بیشتر از این هستیم.

با این حال، زیبایی پرکننده های کامپوزیت این است که می توان آنها را به راحتی تعمیر و اضافه کرد. این بدان معناست که اگر یک قطعه شکسته شود، می‌توانیم به سادگی آن را به جای جایگزین کردن کل آن، دوباره به آن اضافه کنیم.

عوارض پرکردن دندان با کامپوزیت

چند مضرات احتمالی پرکننده کامپوزیت در مقابل آمالگام وجود دارد، اما اگر به خوبی مدیریت شوند، معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

پرکننده های کامپوزیت نباید هیچ گونه آلودگی توسط آب داشته باشند. اگر بزاق قبل از تنظیم آن را لمس کند، از بین می رود، بنابراین استفاده از ورقه های لاستیکی برای جداسازی دندان و جلوگیری از آلودگی ممکن است مورد نیاز باشد.

یکی از عوامل اجتناب ناپذیر زمان اضافی در صندلی دندانپزشکی است. همانطور که گفتیم، کامپوزیت ها باید به صورت لایه ای قرار گرفته و صیقل داده شوند. اگر می خواهید زمان کمتری صرف کنید، آمالگام را انتخاب کنید.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که هر کامپوزیت متفاوت است و آنچه برای همکار شما در دفتر کار می کند ممکن است برای شما کارساز نباشد. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد پرکننده کامپوزیت مخصوص خودتان نیاز دارید، از دندانپزشک خود بپرسید. دکتر محمد نجفی بهترین دندانپزشک درمانی با خوشحالی به آنها پاسخ خواهند داد و در مورد هر چیزی که نیاز دارید به شما کمک می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *