[wpseo_breadcrumb]

قرص مسکن بعد از کشیدن دندان | بعد از کشیدن دندان چه قرصی بخوریم؟

قرص مسکن بعد از کشیدن دندان
آنچه می خوانید...

قرص مسکن بعد از کشیدن دندان

کشیدن دندان ممکن است به دلایل زیادی از جمله آسیب شدید یا پوسیدگی پیش بیاید. یکی از رایج ترین روش‌های مورد استفاده در دندانپزشکی، کشیدن دندان است. این کار می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و سلامت کلی دهان شما را بهبود بخشد. در این مقاله از سایت دکتر محمد نجفی، به معرفی قرص مسکن بعد از کشیدن دندان ، داروی پس از کشیدن دندان و اینکه بعد از کشیدن دندان چه قرصی بخوریم می پردازیم. همچنین در سایت دکتر نجفی به معرفی روش ایمپلنت کامل دندان فک بالا و پایین هم پرداخته ایم.

 


     

    کشیدن دندان | چرا دندان‎‌ها را می‌کشیم؟

    کشیدن دندان یک روش در دندانپزشکی است که طی آن دندان شما به طور کامل از حفره خود خارج می‌شود. اما در ادامه این محتوا به معرفی قرص مسکن بعد از کشیدن دندان می پردازیم.

     

    زمان کشیدن دندان به چه صورت است؟

    دندانپزشکان، ترجیح می‌دهند در صورت امکان دندان‌های طبیعی افراد را حفظ کنند. اما گاهی اوقات، سایر روش‌های ترمیمی، مانند پر کردن دندان یا روکش دندان، کافی نیستند. اگر دندان شما پس از ترمیم به شدت آسیب دیده باشد، احتمالا کشیدن آن ضروری است. دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان را در مواقع زیر توصیه کند:

    • پوسیدگی شدید دندان (حفره)
    • دندان شکسته
    • دندان نهفته
    • دندان‌های روی هم قرار گرفته
    • بیماری شدید لثه
    • لق شدن دندان یا سایر آسیب‌های دندانی

    پس از کشیدن دندان، دندان پزشک قرص مسکن بعد از کشیدن دندان را برایتان تجویز می‌کند که دردتان کاهش یابد.

    پس از کشیدن دندان، جای خالی‌اش، سبب سلب زیبایی و ناراحتی افراد می‌شود. برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده، می‌توانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید. اگر به دنبال دندان پزشک متخصص در زمینه‌ی ایمپلنت هستید، دکتر محمد نجفی، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت، خدماتی کاملا حرفه‌‌ای با مواد عالی بسیار مرغوب را برای شما عزیزان در نظر گرفته است.

     

    تماس مستقیم: ۰۲۱۲۶۷۱۰۴۸۴

     

    بررسی مراحل کشیدن دندان

    پیش از آن که درباره قرص مسکن بعد از کشیدن دندان بدانید باید درباره مراحل کشیدن دندان بدانید. ابتدا بی حسی موضعی برای بی حس شدن دندان آسیب دیده و بافت لثه اطراف آن به دهان شما تزریق می‌شود. با استفاده از ابزارهای تخصصی دندانپزشکی، دندانپزشک شما به آرامی دندان شما را شل می کند و با احتیاط آن را از حفره بیرون می آورد. گاهی اوقات، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به ایجاد برش هایی در لثه شما داشته باشد تا به دندان شما دسترسی پیدا کند. به خصوص اگر دندان شما به شدت پوسیده باشد یا در خط لثه شکسته شده باشد. پس از برداشتن دندان، سوکت تمیز و ضد عفونی می‌شود. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان دندانی نیز قرار دهد که به جلوگیری از تحلیل استخوان فک شما کمک می‌کند. در نهایت، ممکن است بخیه‌هایی برای کمک به بهبودی جای دندان کشیده شما برایتان قرار بگیرد.

    بعد از کشیدن دندان چه قرصی بخوریم

     

    بعد از کشیدن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

    پیش از آن که درباره قرص مسکن بعد از کشیدن دندان بدانید باید بدانید که هنگامی که دندانپزشک شما، دندان را از ریشه درآورد، یک تکه گاز استریل را روی محل جوششش قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد با فشار محکم و ثابت دهانتان را ببندید. این به کاهش خونریزی کمک می کند تا لخته خون تشکیل شود. (لخته شدن یک جنبه طبیعی بهبودی است. باعث بهبودی می شود و خطر خشکی حفره ها را کاهش می‌دهد.) هنگامی که خونریزی به اندازه کافی کاهش یافت، گاز را بیرون می آورید. ممکن است در 24 ساعت اول خونریزی خفیف داشته باشید. اصلا نگران نباشید.

    اکثر دندان پزشکان، برای کنترل درد، به عنوان داروی بعد از کشیدن دندان، قرص مسکن و در برخی موارد آمپول‌های ضد درد را برای بیماران تجویز می‌کنند.

     

    بررسی مزایای کشیدن دندان

    کشیدن دندان فواید زیادی دارد. مهمتر از همه، باکتری های مضری که می‌توانند به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب برسانند را کاهش می‌دهد. اگر دندان پوسیده یا آسیب دیده درمان نشود، می تواند لبخند شما را خراب کند و باعث ایجاد مشکلات دومینویی شود. برداشتن دندان آسیب دیده بهترین شانس را برای سلامت دهان و دندان به شما می دهد. علاوه بر این، کشیدن دندان می‌تواند تقریباً بلافاصله به کاهش درد دندان کمک کند. به خصوص اگر دندان شما به شدت شکسته یا عفونی شده باشد. همان طور که می‌دانید، از قدیم گفته‌اند: هرکه طاووس خواهد، جور هندوستان کشد… بنابراین شما هم باید بدانید، پس از کشیدن دندان درد به سراغتان می‌آید. پس بهتر است قرص مسکن بعد از کشیدن دندان را برای خود تهیه کنید.

    خطرات یا عوارض ناشی از کشیدن دندان

    پیش از آن که درباره قرص مسکن بعد از کشیدن دندان بدانید باید درباره عوارض کشیدن دندان بدانید. مانند هر روش جراحی، کشیدن دندان هم ممکن است عوارضی داشته باشد. برخی از این عوارض شامل موارد زیر است:

    • عفونت بعد از جراحی
    • حفره خشک
    • آسیب عصبی
    • سوراخ شدن سینوس ماگزیلاری
    • تاخیر در بهبودی

    عوارض جانبی عادی پس از کشیدن دندان شامل خونریزی، تورم و ناراحتی در ناحیه‌ی دندانی که کشیده شده است. دندانپزشک دستورالعمل هایی در مورد کارهایی که برای تسریع بهبودی باید انجام دهید، به شما ارائه می‌دهد. اکثرا دندانپزشکان برای راحت تر کردن دوران نقاهت، داروی بعد از کشیدن دندان را برای شما تجویز می‌کنند.

     

    مدت زمان بهبودی همراه با قرص مسکن بعد از کشیدن دندان

    علاوه بر دانستن درباره قرص مسکن بعد از کشیدن دندان ، شما باید درباره مدت زمان بهبودی پس از آن نیز بدانید. این بستگی به پیچیدگی پروسه‌ی کشیدن دندان شما دارد. با این حال، اکثر مردم تنها چند روز کوتاه احساس درد یا ناراحتی می‌کنند و بعد به حالت عادی باز می‌گردند. معمولا می‌توانید ظرف 48 تا 72 ساعت به فعالیت‌های معمول خود بازگردید، اکثرا چندین هفته طول می‌کشد تا استخوان فک به طور کامل بهبود یابد. بنابراین، اگر قصد دارید جای خالی دندانتان را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید، باید چند ماه صبر کنید تا به طور کامل بهبود یابد.

    مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان

    پس از کشیدن دندان و معرفی قرص مسکن بعد از کشیدن دندان ، دندانپزشک فهرست دقیقی از دستورالعمل‌های بعد از جراحی را به شما می‌دهد. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای بهبودی سریع‌تر آورده شده است:

    • محل دندان کشیده شده را تمیز نگه دارید. به آرامی ناحیه مورد نظر را با دهانشویه ضد میکروبی دو تا سه بار در روز شستشو دهید. تا زمانی که دندانپزشک به شما بگوید که انجام این کار بی خطر است، از مسواک زدن مستقیم روی محل دندان کشیده شده خودداری کنید. سایر نواحی را به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
    • تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید. دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک و مسکن تجویز کند. مهم است که همه این داروها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. همچنین می توانید مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن مصرف کنید.
    • حداقل به مدت دو روز از فعالیت های شدید خودداری کنید. افزایش ضربان قلب می‌تواند باعث افزایش خونریزی و ناراحتی بعد از عمل شود. 48 تا 72 ساعت اول باشگاه رفتن را رها کنید. از دندانپزشک خود بپرسید که چه زمانی از سرگیری روال عادی کارها برایتان بی خطر است.

     

    تماس مستقیم: ۰۲۱۲۶۷۱۰۴۸۴

     

    غذاهای مفید بعد از کشیدن دندان

    در روزهای اول از خوردن غذاهای سفت و ترد خودداری کنید. یخچال و کابینت خود را با غذاهای نرم مانند برنج کته، پاستای نرم، تخم مرغ آبپز، ماست و کمپوت پر کنید. همچنین باید از نوشیدن با نی خودداری کنید، زیرا این کار سبب می‌شود لخته‌های خون را از بین ببرد و باعث خشکی حفره‌ها شود.

     

    بعد از کشیدن دندان چه قرصی بخوریم ؟

    داروهای تجویزی برای بیماران قبل و بعد از کشیدن دندان عمدتاً داروهایی برای تسکین درد، کاهش تورم و آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت هستند. در ادامه به معرفی قرص مسکن بعد از کشیدن دندان می پردازیم.

    قرص مسکن بعد از کشیدن دندان

    قرص مسکن بعد از کشیدن دندان | مسکن‌ها

     پس از کشیدن دندان، درد اجتناب ناپذیر است. اکثر بیماران همانجا از دندان پزشک خود می‌پرسند:« بعد از کشیدن دندان چه قرصی بخوریم؟»

     پزشکان مسکن‌هایی را برای بیماران تجویز می‌کنند تا به انسداد اعصاب حسی کمک کنند و در نتیجه به تسکین موثر درد کمک می‌کنند. مسکن‌ها معمولاً در عرض 24 تا 72 ساعت کار می‌کنند و در عرض 3 روز استفاده می‌شوند، زخم جای دندان کشیده شده نیز شروع به تثبیت کرده است و دیگر به اندازه زمانی که دندان کشیده شده است دردناک نیست. لازم به ذکر است که اثر بی حس کننده موضعی حدود 1 تا 1.5 ساعت پس از کشیدن دندان باقی می‌ماند و پس از از بین رفتن اثر آن، به تدریج درد ظاهر می‌شود، بنابراین در صورت لزوم می‌توانید بلافاصله مسکن مصرف کنید. استامینوفن دارویی است که معمولا برای درمان دردهای خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شود و می‌تواند تب خفیف احتمالی را کاهش دهد. دوز توصیه شده برای بیماران پس از کشیدن دندان حدااقل 2 قرص هرروز و هر بار با فاصله 4-6 ساعت و حداکثر 4 قرص در روز است. لازم به ذکر است که در موارد اعتیاد به الکل، بیماری‌های قلبی عروقی، کم خونی یا مشکلات عملکرد کبد و کلیه نباید از مسکن استامینوفن استفاده کرد. نوافن و یا ژلوفن و همچنین مفنامیک اسید، برای دردهای پس از کشیدن دندان، تجویز می‌شوند.

    قرص مسکن بعد از کشیدن دندان | آنتی بیوتیک‌ها

     آنتی بیوتیک‌ها به بیماران کمک می‌کنند تا توانایی زخم را برای مبارزه با عفونت و کاهش التهاب تقویت کنند. به لطف ترکیبات موجود در آنتی بیوتیک‌ها، به پیشگیری و مبارزه با هجوم باکتری‌هایی که می توانند باعث عفونت شوند کمک می‌کند. بیماران باید 5-7 روز اول پس از کشیدن دندان قرص‌های آنتی بیوتیک خود را مصرف کنند. آنتی بیوتیک‌های رایج پس از کشیدن دندان شامل آموکسی سیکلین، داکسی سایکلین، تتراسیلین، تیپیرامایسین، به همراه مترونیدازول است.

     

    نتیجه گیری

    در این مقاله به معرفی قرص مسکن بعد از کشیدن دندان پرداختیم. در دندان پزشکی یکی از اعمال دردناک، کشیدن دندان است. پزشکان در اکثر موارد آنتی بیوتیک (مترونیدازول + آموکسی‌سیسیلین) و قرص‌های مسکن را به عنوان داروی بعد از کشیدن دندان برای بیماران تجویز می‌کنند.  اگر قصد دارید دندانی که نیاز به کشیدن دارد را بکشید، و بعد هم به فکر یک ایمپلنت با کیفیت و حرفه‌ای می‌گیرد، همین حالا از مطب دکتر محمد نجفی، دارای بورد تخصصی جراحی لثه و ایمپلنت وقت خود را تنظیم کنید.

    دکتر مجمد نجفی

    منبع

    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    اشتراک گذاری مطلب:

    دکتر محمد نجفی

    جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *