درمان ژنژیویت همه چیز درباره آن که ژنژیویت چیست؟

درمان ژنژیویت

درمان ژنژیویت

گاهی اوقات لثه ها، قرمز شده و تحریک می شوند؛ این حالت را ژنژیویت می گویند که یک نوع بیماری شایع و خفیف لثه است که در اطراف پایه دندان ها اتفاق می افتد. این التهاب عمدتا به دنبال رعایت نکردن بهداشت دهان اتفاق می افتد. به همین دلیل در کنار درمان ژنژیویت بهتر است برای بهداشت بیشتر دندان ها و دهان، حداقل روزی 3 بار مسواک بزنید. در ادامه با وب سایت دکتر محمد نجفی همراه ما شوید تا بدانیم ژنژیویت چیست و راه های درمان آن کدام است؟

ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است. این بیماری زمانی ایجاد می شود که پلاک، جرم و باکتری روی دندان های شما ایجاد می شود و باعث قرمزی، متورم شدن و خونریزی لثه ها می شود. شما میتوانید با کمک دندانپزشک، التهاب لثه را مدیریت کنید. اما در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به پریودنتیت (نوع شدید تر بیماری لثه که شامل از دست دادن استخوان در فک شما می شود) منجر می شود. برای آشنایی بیشتر با ژنژیویت با ما همراه باشید. همچنین در سایت دکتر نجفی به روش جراحی افزایش طول تاج دندان هم پرداخته ایم.

بیماری ژنژیویت چیست؟

برای پاسخ به این سوال که ژنژیویت چیست؛ باید بگوییم که ژنژیویت یکی از بیماری های بافت اطراف دندان  ( Periodontal ) است. این نوع از بیماری زمانی به وجود می آید که التهاب و عفونت بافت اطراف دندان ها را تخریب می کند. از شایع ترین علائم بیماری به تورم، حساس شدن و قرمزی و نرمی لثه ها در اطراف دندان می توان اشاره کرد.

چه چیزی باعث ژنژیویت می شود؟

ژنژیویت، پاسخ التهابی بدن شما به پلاک و جرم دندان است. زمانی که جرم برای مدت زیادی روی دندان های شما باقی بماند، لثه های شما تحریک، قرمز و متورم می شوند. احتمال دارد به ژنژیویت مبتلا شوید، اگر:

• باردار هستید یا سایر تغییرات هورمونی مرتبط با سلامت دهان را تجربه می کنید.
    • دیابت داشته باشید.
    • سابقه بیماری  خانوادگی بیماری لثه داشته باشید.
    • سیگار بکشید.

بررسی و معرفی علائم ژنژیویت

زمانی می توان گفت لثه ای سالم است که بافت آن سفت و صورتی کم رنگ باشد. بنابراین نشانه های التهاب لثه و ژنژیویت به شرح زیر است:

• لثه های متورم یا پف کرده
    • لثه های قرمز تیره یا قرمز تیره
    • لثه هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به راحتی خونریزی می کنند
    • عقب رفتن لثه
    • لثه های نرم

علائم ژنژیویت همیشه در مراحل اولیه آشکار نیست، بنابراین ممکن است شما به آن مبتلا شده باشید و از آن باخبر نباشید. از آنجایی که این وضعیت در طول زمان بدتر می شود، ممکن است به این موارد مبتلا شوید:

• بوی بدن دهان که حتی بعد از مسواک زدن هم از بین نمی رود
    • لثه های قرمز و متورم
    • لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند، به خصوص در هنگام مسواک زدن
    • حساسیت به غذاهای گرم یا سرد
    • درد یا حساسیت هنگام جویدن غذا

بررسی دلایل ابتلا به بیماری ژنژیویت

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم؛ از اصلی ترین دلایل ابتلا به این بیماری، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. بررسی هایی که در این زمینه انجام شده است؛ نشان دهنده آن است که پلاک هایی که بر روی دندان و لثه ایجاد می شوند؛ بستری مناسب برای بروز این بیماری بوده و موارد زیر نیز می تواند روند ابتلا به این بیماری را سرعت ببخشد:

• شیمی درمانی
    • سیستم ایمنی ضعیف
    • عوامل ژنتیکی
    • تغییرات هورمونی در دوران بارداری
    • کاهش بزاق دهان
    • رژیم غذایی نامناسب
    • مصرف الکل و تنباکو
    • مصرف برخی از داروهای ضد صرع
    • دندان‌ هایی با ریشه ‌های ضعیف
    • دندان‌هایی که بد پر شده‌ اند

بیشتر بخوانید: علت آبسه دهان

بررسی راه های تشخیص ژنژیویت

برای تشخیص این بیماری، دندانپزشکا معمولا آن را بر اساس موارد زیر شناسایی می کنند:

• تاریخچه دندانپزشکی: دندانپزشک بر اساس وضعیت و شرایط دندانپزشکی شما علائم موجود را بررسی می کند.
    • معاینه دقیق: دندانپزشک دندن ها، لثه ها، دهان و زبان را  برای علائم پلاک و التهاب به دقت بررسی می کند.
    • اندازه گیری عمق پاکت شیار بین لثه و دندان: دندانپزشک با استفاده از یک پروب دندانی و قرار دادن آن در کنار دندان در زیر خط لثه، در چندین محل در سراسر دهان، عمق پاکت شیار میان لثه و دندان را اندازه گیری می کند. عمق این پاکت معمولا بین 1 تا 3 میلی متر است. عمق بیش از 4 میلی متر ممکن است نشان دهنده بیماری لثه باشد.
    • اشعه ایکس: با استفاده از این اشعه، دندانپزشک در مناطقی که پاکت های عمیق تری می بیند؛ از دست دادن استخوان را بررسی می کند.
    • آزمایشات مختلف: دندانپزشک به شما پیشنهاد چند آزمایش دیگر را می دهد تا بررسی کند چه چیزی موجب التهاب لثه های شما شده است. برای مثال ممکن است به شما یک ارزیابی پزشکی برای بررسی شرایط سلامت زمینه ای را پیشنهاد بدهد. در صورتی که بیماری لثه شما پیشرفته باشد؛ ممکن است پزشکتان، شما را به یک متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست) ارجاع بدهد.

راه های تشخیص ژنژیویت

ژنژیویت چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم التهاب لثه را دارید، باید برای معاینه به بهترین دندانپزشک در تهران مراجعه کنید. دندانپزشک دهان شما را برای موارد زیر بررسی می کنند:

• علائم عفونت مانند قرمزی و تورم
    • لق شدن دندان ها

اگر دندان پزشک شما مشکوک به بیماری ژنژیویت لثه باشد، با کمک اشعه ایکس دندان می توان فهمید که آیا بیماری روی استخوان فک شما تاثیر گذاشته است یا خیر.

معرفی راه های درمان ژنژیویت

درمان ژنژیویت در صورتی که زودتر انجام بگیرد می تواند علائم این بیماری را معکوس کند و از پیشرفت آن به بیماری های جدی تر لثه و حتی از دست دادن دندان جلوگیری کند. برای درمان ژنژیویت نیاز است که عواملی که موجب ایجاد ورم لثه شده اند؛ از میان برود. بنابراین راه های درمان ژنژیویت را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

راه اول درمان | رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از راه های درمان ژنژیویت ، رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما می توانید علائم این بیماری را با استفاده از جرمگیری و سپس رعایت بهداشت دهان و دندان کاهش بدهید. به صورت منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهان شویه نیز به صورت یک بار در روز پیشنهاد می شود. اگر دهان شویه در خانه ندارید می توانید از آب نمک هم استفاده کنید.

راه دوم درمان | کنترل بیماری های خاص

از دیگر راه های درمان ژنژیویت به کنترل بیماری های زمینه ای می توان اشاره کرد. اگر شما دچار دیابت هستید؛ باید بدانید که دیابت، موجب التهاب لثه ها می شود و باید کنترل شود. بنابراین بیماری هایی وجود دارند که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، تاثیری بر روی آنها ندارد و نیاز است تا تحت نظر پزشک از داروهایی خاص برای از بین بردن پلاک دندان ها و بهداشت لثه استفاده کنند.

راه سوم درمان | جرمگیری دندان و در صورت نیاز جراحی

آن دسته از افرادی که التهاب لثه در آنها تبدیل به پیرا دندانی شده است و شیار عمقی در لثه آنها به وجود آمده است نیاز است که دندان های خود را جرم گیری عمیق کنند. گاهی اوقات نیاز است که برای تمیز کردن تمام سطوح دندان عمل جراحی انجام بگیرد که به این نوع جراحی، جراحی فلپ می گویند. در برخی از مواقع برای رفع شیار لثه، جراحی فلپ هم زمان با جراحی کاهش پاکت انجام می شود.

این جراحی با بی حسی انجام می شود و در آن، لثه را بالا می برند و گاهی اوقات با تغییر شکل استخوان انجام می گیرد و سپس لثه دور دندان را مجدد می گیرد و پاکت عمیق از بین می رود. در صورتی که لثه تحلیل رفته باشد و ریشه دندان معلوم باشد از پیوند بافت نرم می توان برای پوشش ریشه دندان استفاده کرد. این کار به این دلیل انجام می گیرد که حساسیت دندان ها کمتر شود و از سطوح ریشه ای که تمیز کردن آن سخت است؛ محافظت شود.

راه چهارم درمان | درمان با لیزر

یکی دیگر از راه های درمان ژنژیویت ، درمان با استفاده از لیزر است. با استفاده از لیزر درمانی، پاکت لثه درمان شده و باکتری های مضر در پاکت های پیردندانی از بین می رود. علاوه بر این، با لیزر درمانی، بافت ناسالم برداشته می شود و این موضوع به بهبود لثه کمک خواهد کرد.

چگونه التهاب لثه را درمان می کنید؟

هدف درمان التهاب لثه کنترل عفونت و بازگرداندن لثه های سالم است. دندانپزشک شما دندان های شما را به طور کامل تمیز می کند تا باکتری های مضر و پلاک را ازبین ببرد. درمان های اضافی ژنژیویت عبارت اند از:

• جرم گیری : این روش شبیه به تمیز کردن روتین دندان است، اما به عمق لثه شما می رسد. جرم گیری ریشه دندان های شما را صاف می کند و از چسبیدن باکتری ها جلوگیری می کند.
    • بهداشت دهان و دندان:  تمیز کردن خوب دندان توسط دندانپزشک معمولا التهاب لثه را ازبین می برد. اما پس از بازگشت به خانه باید نظافت را حفظ کنید.
    • استفاده از دهانشویه: شست و شوی ضد میکروبی می تواند به ازبین بردن باکتری های عامل بیماری کمک کند.

چگونه می توانیم خطر ابتلا به ژنژیویت را کاهش دهیم؟

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید خطر ابتلا به ژنژیویت را کاهش دهید، همچنین با رعایت موارد زیر که شامل:

• دو بار در روز مسواک بزنید، یک بار وقتی از خواب بیدار می شوید و یک بار قبل از رفتن به رختخواب
    • اگر دیابت دارید آن را مدیریت کنید.
    • از کشیدن سیگار خودداری کنید.
    • هر روز از نخ دندان استفاده کنید تا باکتری های بین دندان هایتان از بین برود.
    • غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر را محدود کنید.
    • حداقل سالی یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید .

اگر افراد خانواده شما بیماری لثه دارند، ممکن است با خطر بیشتری برای ابتلا به آن مواجه باشید. ممکن است برای جلوگیری از بیماری لثه به معاینات و تمیز کردن بیشتری نیاز داشته باشید.

درمان بیماری زنژیویت

آیا ژنژیویت قابل درمان است؟

ژنژیویت، تا زمانی قابل درمان است که به موقع آن را درمان کنید. اگر متوجه علائم التهاب شدید، باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک داشته باشید و بلافاصله بهداشت دهان و دندان را در خانه انجام دهید.

آیا التهاب لثه مشکل جدی است؟

خبر خوب این است که درمان به موقع ژنژیویت، می تواند التهاب لثه را به موقع درمان کند. اگر ژنژیویت را زود تشخیص دهید و درمان کنید، در آینده باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های شما می شود.

چه زمانی برای درمان ژنژیویت به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

شاید بپرسید که چه زمانی برای درمان ژنژیویت به دندانپزشک باید مراجعه کنیم؟ زمانی که شما نشانه های اولیه این بیماری را که در بالا به آنها اشاره کردیم؛ متوجه شدید؛ بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا او با بررسی دقیق شما، یکی از راه های درمان ژنژیویت را پیشنهاد کند. در صورتی که جرم ها تا استخوان فک شما پیشروی کرده باشد؛ وضعیت بیماری شما خوب نبوده و باید از روش هایی برای برداشت عمیق تر بافت های ملتهب استفاده شود. اما اگر این پلاک ها کمتر باشد معمولا با استفاده از یک مرحله رسوب زدایی مشکل حل خواهد شد.

سخن پایانی

ژنژیویت، نوعی بیماری لثه است که زمانی اتفاق می افتد که یک لایه باکتری روی دندان ها جمع شده و باعث التهاب بافت لثه اطراف می شود.

منبع