[wpseo_breadcrumb]

انواع بیماری های لثه

بیماری لثه
آنچه می خوانید...

انواع بیماری های لثه که به عنوان بیماری های پریودنتال نیز شناخته میشوند، شرایطی هستند که بر ساختار های نگهدارنده اطراف دندان از جمله لثه، لیگامانهای پریودنتال و استخوان آلوئول تاثیر می گذارند. این بیماری ها می توانند از ژنژیویت خفیف تا انواع شدیدتر پریودنتیت متغیر باشند. در ادامه به معرفی انواع بیماری های لثه پرداخته ایم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بیماری-لثه

بررسی انواع بیماری های لثه

بیماری های لثه طیف وسیعی از بیماری ها هستند که لثه ها را درگیر می کنند. شایع ترین انواع بیماری های لثه شامل:

ژنژیویت

این خفیف ترین شکل بیماری است و به دلیل تجمع پلاک در اطراف خط لثه ایجاد می شود. پلاک یک لایه چسبیده از باکتری است که می تواند لثه ها را تحریک کند و منجر به قرمزی، تورم و خونریزی شود. التهاب لثه با رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن حرفه ای دندان قابل برگشت است.

پریودنتیت مزمن

این شایع ترین شکل بیماری لثه است و معمولا پس از ژنژیویت درمان نشده رخ می دهد. این شامل تخریب تدریجی بافت های لثه و استخوانی است که از دندان ها حمایت می کند. با پیشرفت بیماری، پاکت هایی بین لثه ها و دندان ایجاد می شود که به باکتری ها اجازه می دهد تجمع پیدا کنند و آسیب بیشتری ایجاد کنند.

پریودنتیت مهاجم

 این نوع بیماری لثه به سرعت پیشرفت می کند و شدیدتر از پریودنتیت مزمن است. درواقع افراد سالم را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه لثه و حمایت استخوان در اطراف دندان شود.

در بیماران مبتلا به پریودنتیت مهاجم، مقدار رسوب پلاک اغلب با شدت تخریب بافت سازگار نیست. در بیشتر موارد، لثه از نظر بالینی سالم به نظر می رسد و هیچ نشانه ای از التهاب وجود ندارد و رسوبات جرم در آن حداقل است. با این حال، رسوبات پلاک و جرم در برخی از بیماران قابل مشاهده است و التهاب بالینی در موارد پیشرفته بیماری وجود دارد.

بیماریهای سیستمیک

برخی از بیماری های سیستمیک مانند دیابت، بیماری های قلبی و بیماری های تنفسی می توانند بیماری لثه را تشدید کنند یا افراد را مستعد ابتلا به آن کنند.

بیماری‌های پریودنتال نکروزان

این ها اشکال نادر اما شدید بیماری لثه هستند که با نکروز( مرگ بافت) بافت لثه، لیگامانهای پریودنتال و استخوان آلوئولار مشخص می شوند. آن ها اغلب با سایر عوامل سلامتی مانند سرکوب سیستم ایمنی، سوء تغذیه یا استرس مرتبط هستند.

درواقع بیماری‌های پریودنتال نکروزان نوعی بیماری التهابی پریودنتال یا لثه هستند که توسط باکتری ها ایجاد می شوند. این بیماری ها اغلب سطوح مختلفی از شدت یا مراحل یک روند بیماری را نشان می دهند، اگرچه این امر قطعی نیست. این بیماری معمولا شروع ناگهانی دارند.

انواع-بیماری-لثه

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی لثه چقدر است؟

پریودنتیت در افراد دارای نقص سیستم ایمنی

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به دلیل شرایطی مانند HIV/AIDS یا افرادی که تحت درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی قرار می گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های شدید لثه هستند.

فلوروزیس

فلوروزیس عارضه ای است که منجر به لکه های سفید و یا قهوه ای روی دندان های شما می شود. این بیماری به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید در سال های اولیه زندگی، زمانی که دندان های دائمی شما در حال رشد هستند، ایجاد می شوند. فلوروزیس یک نگرانی زیبایی است و برای سلامتی شما مضر نیست. اما درمانهایی وجود دارد که می تواند این مشکل را بر طرف کند.

پوسیدگی دندان ها

بعلت تجمع پلاک در اثرخوردن مقدار زیادی تنقلات شیرین و رعایت نکردن بهداشت مناسب دهان ، مینای دندانها توسط باکتریها تخریب شده  و با تخریب آن سوراخهایی در سطوح مختلف دندانی ایجاد می شود.

کیستهای دندانی

یک کیسه بسته است که می تواند از هوا، بافت نرم یا مایعی تشکیل شده باشد که در کنار یا اطراف دندان ها تشکیل می شود. در صورت عدم درمان، کیست های دندانی می توانند مشکلات جدی برای سلامت دهان و دندان شما ایجاد کنند.

پیشگیری و تشخیص زود هنگام بیماریهای لثه ،برای حفظ سلامت لثه ضروری است. معاینات و تمیز کردن منظم دندان ها، همراه با یک برنامه منظم بهداشت دهان و دندان ( مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه) می تواند به پیشگیری از بیماری های لثه کمک کند. در صورت مشاهده علائم بیماری لثه، مانند خونریزی لثه، بوی بد دهان مداوم و تحلیل لثه ضروری است که به سرعت  با دندانپزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: جراحی لثه و انواع آن

نتیجه گیری

بیماری لثه در خفیف ترین شکل آن ژنژیویت نامیده می شود، اما در صورت عدم درمان می تواند به پریودنتیت تبدیل شود. انواع مختلفی از پریودنتیت وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

سوالات متداول

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *