[wpseo_breadcrumb]

معرفی بهترین روش و داروی درمان تحلیل لثه

داروی درمان تحلیل لثه
آنچه می خوانید...

داروی درمان تحلیل لثه

در مقاله امروز به بررسی مساله تحلیل لثه یا پسروی لثه و داروی درمان تحلیل لثه می پردازیم. پس در گام اول، ابتدا باید بدانیم که تحلیل لثه چیست؟ تحلیل رفتن لثه (Gum recession) به فرایندی گفته می شود که در آن حاشیه بافت لثه که دندان ها را احاطه کرده است، از بین رفته و به همین دلیل عقب نشینی کرده است و به دنبال آن بخش زیادی از دندان یا ریشه آن دیده می شود.

با این اتفاق، یک فاصله یا گودی میان دندان و لثه ایجاد می شود که به آن “عمیق شدن پاکت” گفته می شود. در این گودال، با گذشت زمان، انواع ذرات غذا و باکتری‌ ها جمع شده و در صورتی که به درستی درمان صورت نگیرد؛ بافت های نرم و استخوان پشتیبان دندان آسیب خواهد دید که در نهایت، به از دست رفتن دندان منجر می شود. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا با بهترین روش درمان و داروی درمان تحلیل لثه آشنا شویم. همچنین در سایت دکتر نجفی به روش درمان خانگی آبسه دهان هم پرداخته ایم.

 


     

    علت تحلیل رفتن لثه چیست؟

    علت تحلیل رفتن لثه

    پیس از دانستن درباره روش ها و داروی درمان تحلیل لثه به علت تحلیل رفتن آن می پردازیم. عوامل زیادی موجب تحلیل رفتن لثه می شود که از شایع ترین آنها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    اولین علت تحلیل لثه | بیماری های پریودنتال

    بیماری های لثه مهم ترین عامل تحلیل لثه هستند که موجب آسیب به بافت لثه می شوند.

    دومین علت تحلیل لثه | ژنتیک

    بیماری های لثه در برخی از موارد به صورت ارثی به شما منتقل می شوند. بررسی ها نشان داده است که 30 درصد از افراد جامعه به صورت ارثی به بیماری های لثه مبتلا می شوند.

    سومین علت تحلیل لثه | مسواک زدن نادرست

    اگر شما به روش نادرست مسواک بزنید یا مسواکتان زبر باشد ممکن است مینای دندان آسیب دیده و موجب تحلیل رفتن لثه شود.

    چهارمین علت تحلیل لثه | تغییرات هورمونی

    تغییرات هورمون ها به خصوص در میان خانم ها، مانند بلوغ، بارداری و یائسگی می تواند لثه ها را حساس کرده و آنها را آسیب پذیر کند.

    پنجمین علت تحلیل لثه | مصرف تنباکو

    افرادی که تنباکو مصرف می کنند؛ بیشتر از دیگر افراد در معرض بیماری های دهان و دندان و به خصوص تحلیل لثه قرار دارند.

     

    تماس مستقیم: ۰۲۱۲۶۷۱۰۴۸۴

     

    بررسی روش های درمان تحلیل لثه

    اگر تحلیل لثه در حدی باشد که پسروی اتفاق افتاده باشد؛ دندانپزشک می تواند با استفاده از جرمگیری و تمیز کردن عمقی این قسمت آن را درمان کند. استفاده از آنتی بیوتیک نیز به عنوان داروی درمان تحلیل لثه می تواند به دفع باکتری ها کمک کند. اما برای درمان لثه هایی که با آسیب بیشتری روبرو هستند؛ با توجه به شدت بیماری از درمان های زیر که بهترین درمان تحلیل لثه است؛ استفاده می شود:

    داروی درمان تحلیل لثه | جراحی بازسازی استخوان

    در صورتی که استخوان پشتیبان دندان به دنبال تحلیل لثه، صدمه دیده باشد؛ نیاز است تا عمل جراحی بازسازی استخوان و بافت نرم انجام شود. این روش با برش لثه و بالا زدن زبانه بافتی و پاک کردن پلاک و باکتری ها صورت می گیرد. سپس موادی مانند غشا، پیوند بافت یا پروتئین تحریک کننده تولید بافت برای بازسازی به این بخش اضافه می شود. سپس لثه سرجای خود برگردانده شده و بخیه می خورد.

    داروی درمان تحلیل لثه | پیوند بافت نرم

    روش هایی برای پیوند بافت نرم وجود دارد که رایج ترین آن پیوند بافت همبند است. در این روش یک بخش کوچک از پوست سقف دهان بریده شده و بالا زده می شود تا یک بافت از زیر آن برداشته شود. بافت برداشت شده به محل پسروی لثه پیوند می خورد.

    داروی درمان تحلیل لثه | لیزر

    این روش از مدرن ترین روش های درمان تحلیل لثه است که در آن به جای چاقوی جراحی، از لیزر استفاده می شود. بیمار در این روش درمانی خونریزی و درد کمتری دارد و با توجه به خاصیت ضدعفونی لیزر، دوره نقاهت این روش نیز کمتر است.

     

    داروی درمان تحلیل لثه و راه های پیشگیری از تحلیل لثه

    داروی درمان تحلیل لثه

    برای آن که به بیماری های دهان و دندان و به خصوص تحلیل لثه دچار نشوید؛ نیاز است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و نکات زیر را نیز مد نظر داشته باشید:

    • استفاده از مسواک دو بار در روز و نخ دندان حداقل یک بار در روز
    • مراجعه به دندانپزشک هر  شش ماه یک بار و یا نهایتا سالی یک بار
    • استفاده از مسواک نرم (soft)
    • ترک دخانیات
    • رژیم غذایی سالم و متعادل

    تماس مستقیم: ۰۲۱۲۶۷۱۰۴۸۴

     

    سخن پایانی

    در این مقاله از سایت دکتر محمد نجفی به تمامی نکات درباره روش درمان و داروی درمان تحلیل لثه پرداختیم. شما می توانید با تماس مستقیم و مشاوره از دکتر نجفی به درمان بیماری های لثه و دهان خود اقدام کنید.

    دکتر محمد نجفی

    منبع

    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    اشتراک گذاری مطلب:

    دکتر محمد نجفی

    جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *