[wpseo_breadcrumb]

بوی بد دهان و علت آن

آنچه می خوانید...

بوی بد دهان پس از بیدار شدن از خواب برای همه اتفاق می افتد و به سرعت از بین می رود، فقط باید دندان های خود را مسواک بزنید تا به راحتی دهان خوشبویی داشته باشید.  اما گاهی اوقات، تنها پس از چند دقیقه، نفس شخص دوباره بد بو می شود‌.

 چرا بوی بد دهان ایجاد می شود؟

 بوی بد مداوم دهان را هالیتوزیس می نامند. این مشکل به دلیل باکتری های بی هوازی که در پلاک های دندان زیست می کنند ظاهر می شود.  این میکروارگانیسم ها گازی از خود ساطع می کنند که بوی بسیار نامطبوعی دارد، نفس ما را بد بود می کند.  علاوه بر این، هر چه تعداد باکتری ها در دهان بیشتر باشد، تنفس نا خوشایند تر می شود.

 محیط ایده آل برای رشد میکروارگانیسم ها، ذرات غذا گیر کرده در فضاهای بین دندانی (که دو تا سه روز بعد تبدیل به پلاک می شوند) می باشد که به سرعت در ناحیه لثه جمع می شود.  با گذشت زمان، باکتری ها شروع به پخش بوی بد می کنند. اگر تنفس شما بوی بدی دارد، حتی اگر دندان های خود را به دقت مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، نمی توانید به تنهایی از شر بوی بد دهان خلاص شوید، زیرا فقط یک متخصص دندانپزشک می تواند، پلاک های تشکیل شده و جرم را از بین ببر‌د.

همچنین، علت بوی بد دهان می تواند موارد زیر باشد:

  • پوسیدگی
  • بیماری پریودنتال
  • خشک شدن مخاط دهان به دلیل بیماری های غدد بزاقی
  • مشکلات رشد دندان عقل
  • دندان مصنوعی
  • بیماری های التهابی گلو
  • سنگ لوزه
  • بیماری های گوارشی
  • بیماری متابولیک
 چرا بوی بد دهان ایجاد می شود؟

 بنابراین، اگر دندان های خود را به خوبی مسواک می زنید، اما بوی نامطبوع دهانتان همچنان باقی مانده است، بهتر است از دندانپزشک کمک بگیرید.  او متوجه خواهد شد که علت بروز هالیتوس چیست و در صورت لزوم، متخصصان سایر رشته های پزشکی را در درمان مشارکت خواهد داد.

 بوی بد دهان هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیده می شود.  علل بوی بد دهان به سن مربوط نمی شود، اما معمولاً بوی بد دهان در کودک به دلیل التهاب مخاط یا به دلیل گیرکردن تکه های غذا در حفره های دندان و پوسیدگی دندان رخ می دهد.  اگر متوجه شدید که فرزندتان بوی بد دهان دارد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

 سه راه برای بررسی بوی بد دهان

لیس زدن مچ دست

مچ دست خود را لیس بزنید و بو بکشید. این بوی قسمت جلوی زبان است و در ریشه آن، بو معمولاً بسیار شدیدتر است.

با استفاده از قاشق

 یک قاشق بردارید، چند بار آن را لیس بزنید و بو کنید.  بزاق روی آن باقی می ماند و بویی شبیه نفس شما می دهد.

نفس روی آینه

 نفس خود را روی آینه بیرون دهید و بلافاصله از طریق بینی نفس عمیق بکشید.  بویی که شما حس کردید توسط دیگران در حین برقراری ارتباط با شما احساس می شود.

 اگر بوی بد دهان دارید، برای کمک به بهترین دندانپزشک مراجعه کنید.  پزشکان کمک می کنند تا علت بوی بد دهان را بیابید و از شر آن خلاص شوید.

چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم؟

در 80٪ موارد، بوی بد دهان به دلیل بیماری های دندانی، مثل پوسیدگی دندان یا پریودنتیت ظاهر می شود.  بنابراین بهتر است درمان بوی بد دهان با مراجعه به دندانپزشک شروع شود.  او می داند که چگونه به سرعت مشکل را حل کند و طراوت نفس را به شما بازگرداند.

مشکل هالیتوس با رایحه آدامس یا آب نبات نعنا حل نمی شود.  برای خلاص شدن از شر بوی نامطبوع، باید تعداد باکتری ها را کاهش دهید.  این کار فقط با از بین بردن جرم دندان قابل انجام است.

  • با استفاده از نخ دندان و شست و شو دهان، فضاهای بین دندانی را تمیز کنید.
  • زبان را با یک برس مخصوص تمیز کنید و به انتهای آن توجه ویژه ای داشته باشید.
  • حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید.
  • روش اصولی مسواک زدن رابدانید و به صور منظم مسواک بزنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • هر شش ماه یک بار، تحت یک چکاپ عمومی قرار بگیرید.

شرح کامل دلایل و علائم بوی بد دهان

 بهداشت ضعیف، این عامل شایع ترین علت بوی بد دهان است.  وقتی ذرات غذا بین دندان ها یا جای دیگری در دهان گیر می کنند، توسط باکتری هایی که در آنجا رشد می کنند تجزیه می شوند.  این فرآیند بوی بدی را آزاد می کند.  این باکتری همچنین می تواند باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.  مسواک زدن دندان ها و زبان و نخ دندان کشیدن به حذف باقی مانده غذا و کنترل باکتری ها کمک می کند.

 خشکی دهان

بزاق به شستن دهان شما کمک می کند، بنابراین اگر بدن به اندازه کافی بزاق تولید نمی کند، بوی بد دهان ایجاد می شود.  سیگار کشیدن می تواند باعث خشکی دهان شود و همچنین احتمال بیماری لثه را افزایش می دهد.  همچنین توجه کنید که برخی از داروها می توانند باعث خشکی دهان شوند.

 سرطان در دهان یا بین بینی و دهان

سایر علائم سرطان دهان یا اوروفارنکس (اوروفارنکس بین بینی و دهان شما قرار دارد) شامل زخم هایی است که بهبود نمی یابند، درد دهان، مشکل در بلع، توده در گردن و  کاهش وزن غیر قابل توضیح

 بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

 این عامل یک اختلال گوارشی است که در آن اسید یا مایعات معده به مری، لوله‌ای که غذا را از دهان به معده می‌برد، نشت می‌کند.

 سنگ‌های لوزه

وقتی غذا در لوزه‌ های شما که در پشت دهان در هر دو طرف قرار دارند گیر می‌ کند، گاهی اوقات به رسوبات کلسیمی تبدیل می‌شود که سنگ لوزه‌ نامیده می‌شوند.

 بیماری لثه

در واقع التهاب لثه است که می‌تواند باعث قرمزی، متورم شدن و خونریزی آسان لثه‌ ها شود. پلاک یک لایه چسبنده که روی دندان‌های شما ساخته می‌شود و با مسواک زدن و نخ دندان پاک می‌شود. 

 عفونت‌های بینی، گلو یا ریه ها، برای مثال، بیماران مبتلا به ذات‌الریه مایعی را سرفه می‌کنند که بوی بدی دارد.

 دیابت

افراد مبتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهند و بیماری لثه می تواند کنترل دیابت را دشوارتر کند زیرا می تواند قند خون را افزایش دهد.

 بیماری کبد یا بیماری کلیوی

این موارد به دلیل بوی مواد سمی که با عملکرد صحیح کلیه ها یا کبد از بدن شما خارج می شوند، می توانند منجر به بوی بد دهان شوند

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *