[wpseo_breadcrumb]

روش صحیح مسواک زدن

آنچه می خوانید...

مسواک زدن، باید بخش مهمی از کارهای روتین مراقبتی از خودتان باشد. درست مسواک زدن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا اگر به درستی مسواک نزنید پلاک که شامل ذرات غذا و باکتری ها است در روی دندان شما ایجاد می شود. این پلاک‌ها سبب پوسیدگی و عفونت لثه می‌شوند و همچنین زیبایی و سفیدی دندان شما را می‌گیرند. امروز با همراه باشید نا روش صحیح مسواک زدن را به شما آموزش دهیم.

چه زمانی باید مسواک بزنم؟

قبل از رفتن به رختخواب حتما باید دندان‌ها را مسواک بزنید علاوه بر آن حداقل در طول روز یک بار دیگر این کار را انجام دهید. هر با مسواک زدن نباید کمتر از 2 دقیقه طول بکشد.

صبر کردن 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از غذا برای مسواک زدن بهترین راه برای اطمینان از محافظت از دندان ها و عدم دست کاری مینای دندان است. بهترین دندانپزشک توصیه می کنند که 60 دقیقه بعد از غذا ، به خصوص بعد از خوردن غذاهای اسیدی مسواک زدن را شروع کنیم.

روش صحیح مسواک زدن به چه صورت است؟

مسواک زدن دندان‌ها به حذف پلاک‌ها و باکتری‌هایی که به طور مداوم روی دندان‌ها و اطراف خط لثه ایجاد می‌شوند، کمک می‌کند. زمانی‌که پلاک به طور منظم برداشته نشود، می‌تواند منجر به حفره، پوسیدگی دندان شود. روش صحیح مسواک زدن می‌تواند از دندان‌ها در برابر پوسیدگی و بیماریی های لثه ای محافظت نماید. چند مورد از نکاتی که به روش صحیح مسواک زدن اشاره دارد را برایتان بیان می‌کنیم:

1- با سطوح خارجی دندان‌های خود شروع کنید. دندان‌های بالا و سپس پایین را به آرامی مسواک بزنید. دندان به دندان رفتن می‌تواند به شما کمک کند سرعت خود را کاهش دهید و هیچ نقطه‌ای را از دست ندهید.

مرحله 1 روش صحیح مسواک زدن
مرحله 2 روش صحیح مسواک زدن

2- مسواک خود را با زاویه 45 درجه کج کنید. خط لثه را مسواک بزنید تا از شر پلاک‌های ایجاد شده یا بقایای غذا خلاص شوید. سپس به آرامی مسواک را بر روی دندان به جلو و عقب حرکت دهید.

3- سطح داخلی دندان‌های خود را مسواک بزنید. از آنجایی که قسمت‌های داخلی دندان‌های شما به خوبی قابل رویت نیستند، شاید حوصله‌اتان نشود، اما این سطوح داخلی به همان اندازه در برابر پلاک آسیب پذیر هستند. برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان‌ها از زاویه 45 درجه برای مسواک زدن به جلو و عقب استفاده کنید.

مرحله 3 روش صحیح مسواک زدن
مرحله 4 روش صحیح مسواک زدن

4- سطوح دندان‌های خود را تمیز کنید. فراموش نکنید که برای مسواک زدن دندان‌های عقب قسمت بالای دهان خود، جایی که غذا به راحتی گیر می‌کند، از حرکات کوتاه جلو و عقب استفاده کنید.

5- زبان خود را مسواک بزنید، تا باکتری‌های  دهان خود را از بین ببرید.

مرحله 5 روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن زبان

مسواک زدن زبان می تواند از مشکلات احتمالی حفره دهان مانند بیماری لثه ای و بیماری پریودنتال جلوگیری کند. تنفس شما را بهبود می بخشد: وجود باکتری روی زبان می تواند منجر به بوی بد دهان یا بوی بد دهان شود. مسواک زدن زبان به طور منظم می تواند چنین باکتری های مضر را از بین ببرد.

برای اصولی مسواک زدن زبان باید زبان خود را تا جایی که می توانید بیرون بیاورید. مسواک خود را در پشت زبان قرار دهید، به آرامی به جلو و عقب در امتداد زبان خود مسواک بزنید. بزاق دهان را که در حین مسواک زدن ظاهر می شود بیرون بیاورید و مسواک را با آب گرم بشویید.

آیا باید از مسواک برقی یا دستی استفاده کنم؟

فرقی نمی‌کند از مسواک برقی یا دستی استفاده کنید. هر دو به یک اندازه خوب هستند، به شرطی که تمام سطوح دندان‌های خود را تمیز کنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

اما برخی افراد برای تمیز کردن دندان خود با مسواک برقی راحت‌تر هستند.

مسواک با سر کوچک و پرتراکم و زاویه دار از موهای بلند و کوتاه با انتهای گرد مناسب است. مسواک باید دارای برس نرم باشد چون برس سفت مسواک باعث ایجاد التهاب لثه می‌شود.

اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، مسواک با سر نوسانی یا چرخشی ممکن است بهتر از مسواک دستی کار کند. اما مهم‌ترین کار این است که دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز و به روش درست تمیز کنید.

اشتباهات مسواک زدن

اجرای تکنیک مناسب برای مسواک زدن شروعی عالی برای رعایت بهداشت دهان و دندان است. مطمئن شوید که مسواک مناسبی نیز دارید و از اشتباهات رایجی که در زیر به آن‌ها اشاره می کنیم اجتناب می کنید:

  • انتخاب مسواک نادرست
  • تعویض نکردن مسواک
  • انرژی زیاد برای مسواک زدن

انتخاب مسواک نادرست

انتخاب مسواک بسیار اهمیت دارد به ویژه اگر دهان کوچکی داشته باشید باید از مسواک‌هایی با سر کوچک و گرد استفاده کنید نا تسلط کافی بر مسواک داشته باشید و به درستی دندان‌های خود را تمیز کنید.

سعی کنید مسواکی خریداری کنید که برس نرمی داشته باشد. خیلی از افراد بر این عقیده هستند که هر چه برس مسواک سفتر باشد دندان‌ها بهتر تمیز می شوند ولی این عقیده نادرست است.

تعویض نکردن مسواک

مسواک خود را زمانی که شروع به سایش کرده و موهای برس خم می شود،  یا هر سه تا چهار ماه یک‌بار، تعویض کنید.

انرژی زیاد برای مسواک زدن

زمانی که مسواک می‌زنید هر چه بیشتر فشار بیاورید و محکم‌تر برس را بر روی دندان‌ها بکشید، هیچ نقشی در تمیزی بیشتر دندان‌های شما ندارد این کار فقط سبب التهاب دندان‌ها و حساس شدن لثه‌ها شما می‌شود.

کلام آخر

هیچ کس نمی خواهد با درد و هزینه‌های پوسیدگی و بیماری دندان کنار بیاید. بنابراین توصیه می شود مراقبت‌های پیشگیرانه از دهان را با تکنیک مسواک زدن مناسب شروع کنید. با نخ دندان کشیدن روزانه، مراجعه منظم به دندانپزشک و مسواک زدن صحیح دندان ها می‌توانید لبخندتان را شاداب، سالم و شاد نگه دارید.

دندان و مسواک
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *