[wpseo_breadcrumb]

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

افراد نامناسب ایمپلنت
آنچه می خوانید...

علی رغم مزایای بسیاری که ایمپلنت دندان ارائه می دهد، برای بیمارانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، افراد سیگاری و به طور کلی افرادی با شرایط سیستمیک نامناسب باید ملاحظات ویژه ای در نظر گرفت اگر قصد دارید ایمپلنت دندانی داشته باشید، پیدا کردن بهترین دندانپزشک با تجربه ضروری است، زیرا همه پزشکان به اندازه کافی مهارت و تجربه کافی برای انجام ایمپلنت های بهینه و درمان های پیشرفته را ندارند.

افراد نامناسب ایمپلنت دندان

از دست دادن دندان یا حتی تنها یک دندان اغلب می تواند یک ضربه روانی شدید باشد. برای افرادی که دندان‌های از دست رفته دارند، از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند یا در شرف از دست دادن دندان‌های خود هستند، ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند جایگزینی عالی و دائمی و راهی بسیار قابل پیش‌بینی برای بازگرداندن دندان‌های از دست رفته یا از کار افتاده باشند.

کاندید نامناسب ایمپلنت

اما همه افراد کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان به حساب نمی آیند. به طور کلی اشخاص زیر جزو افراد نامناسب برای ایمپلنت دندان حساب می شوند:

زنان حامله

اگرچه جراحی ایمپلنت دندان ایمن است، اما توصیه می شود تا پس از بارداری خود صبر کنید و پس از آن به جایگزینی دندان با ایمپلنت دندان بپردازید.

 دلیل اینکه بارداری شما را جزو افراد نامناسب ایمپلنت قرار می دهد ای است که در طول مدتی که تحت درمان هستید، نیاز به رادیوگرافی با اشعه ایکس دارید و برای احتیاط بیشتر،  رادیوگرافی در دوران بارداری توصیه نمی شود. همچنین در طول درمان ایمپلنت مصرف بعضی از داروها به شما توصیه می شود که ممکن است در طول بارداری مشکل ساز باشد. با این حال باید سعی کنید از مصرف داروهای اضافی در دوران بارداری خودداری کنید..

افرادی که بیش از حد سیگار می کشند یا الکل می نوشند

افراد سیگار جزو افراد نامناسب ایمپلنت دندان محسوب می شوند. سیگار شانس موفقیت ایمپلنت را تا حد زیادی کاهش می دهد، زیرا دوران نقاهت و بهبودی را پس از ایمپلنت افزایش می دهد. نوشیدن زیاد الکل برای سلامت دهان و دندان شما خوب نیست و بنابراین ممکن است پیشرفت و میزان موفقیت درمان شما را متوقف کند. اگر سبک زندگی سالمی دارید، به خودتان فرصتی عالی می دهید تا جزو افرار مناسب ایمپلنت دندان قرار بگیرید.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن

اشخاصی که به بیماری های مزمنی همچون: دیابت، بیماری های بافت همبند، هموفیلی و… مبتلا هستند عموما جزو افراد نامناسب ایمپلنت دندان قرار می گیرند.

اگرچه این شرایط می تواند مشکلاتی را برای درمان ایمپلنت دندان ایجاد کند، اما در برخی موارد نیز مشکلی به همراه نخواهد داشت. از این رو بسیار مهم است که قبل از هر اقدامی با دندانپزشک خود با ذکر دقیق جزئیات مشورت کنید.

بیشتر بخوانبد=> ایمپلنت در بیماران دیابتی

بیماری لثه

بیماری لثه اگر درمان نشود، دندان و استخوان سالم را از بین می برد. قبل از کاشت ایمپلنت دندان، بیماران مبتلا به بیماری لثه باید این بیماری را درمان کنند.

تراکم استخوان پایین

 اگرچه ایمپلنت های تک یا چند دندانی ممکن است برای بیماران با تراکم استخوان پایین امکان پذیر باشد، اما چنین افرادی معمولاً قبل از قرار دادن ایمپلنت های دندانی نیاز به پیوند استخوان دارد.

دلیل آنکه افراد با تراکم استخوان فک پایین جزو افراد نامناسب ایمپلنت دندان هستند این است که ایمپلنت دندان در استخوان فک قرار خواهد گرفت. اگر استخوان فک خیلی ضعیف باشد یا اگر ساختار استخوان خیلی نرم شده باشد، پشتیبانی کافی برای ایمپلنت وجود نخواهد داشت. اگر پس از معاینه دندانی مشخص شد که استخوان شما به اندازه کافی برای ایمپلنت ها شکل خوبی ندارد، روش های خاصی وجود دارد که می توانید برای بازسازی استخوان خود به حدی انتخاب کنید.

نوجوانان

 ایمپلنت های دندانی برای بیمارانی که فک آنها هنوز در حال رشد است مناسب نیست.

نحوه تشخیص کاندیداتوری ایمپلنت

برای به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد بیماری که قصد کاشت ایمپلنت را دارد، دندانپزشکان و متخصصین جراحی لثه سوالات زیادی می پرسند و روش های تشخیصی را انجام می دهند. به عنوان مثال، از بیماران در مورد سوابق پزشکی قبلی و فعلی آنها، از جمله داروهایی که مصرف می کنند، هر گونه شرایط پزشکی درمان شده و درمان نشده، و اختلالات احتمالی خون سؤال می شود. اگر به شما گفته شود که جزو افراد نامناسب ایمپلنت دندان هستید، ممکن است بتوانید با روش های ترمیمی دیگری دندان های خود را جایگزین و بازسازی کنید.

علاوه بر این، دندانپزشک دندان‌ ها و لثه‌ های بیمار را معاینه می‌ کند و با استفاده از تجهیزات پیشرفته، رادیوگرافی و… از وضعیت فک و دهان بیمار آگاهی پیدا می کند.  

نتایج ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان می تواند یک فرآیند نسبتاً ساده باشد، ممکن است که از قبل جراحی برای شما داروی  مسکن تجویز شود و برای چند روز پس از عمل به اندازه کافی مسکن داشته باشید. اکثر بیماران ما گزارش کرده اند که در روز بعد از جراحی درد کمی داشته اند.

همانطور که می دانید، دندان های شما پس از ایمپلنت نیاز به مراقبت دقیق در خانه و ویزیت های منظم دندانپزشکی دارند. ایمپلنت های دندانی مانند دندان های خودتان هستند و به مراقبت های مشابهی نیاز دارند. برای اینکه ایمپلنت خود را تمیز و بدون پلاک نگه دارید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بایستی همچنان اعمال شود.

کلام آخر

فاکتور اصلی که دندانپزشک شما هنگام قرار دادن ایمپلنت دندانی به آن توجه می کند، میزان استخوان سالم موجود در فک شما و سلامتی بافت لثه و مخاط دهان است زیرا این همان چیزی است که ایمپلنت ها به آن نیاز دارند. با این حال، اگر شما به اندازه کافی استخوان سالم ندارید، این بدان معنا نیست که نمی توانید ایمپلنت انجام دهید، در برخی موارد امکان بازسازی استخوان در فک با پیوند استخوان وجود دارد.

در نهایت باید بدانیم که جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنتهای دندانی معمولاً برای اکثر بیماران بالای 18 سال که استخوان فک و دهان سالمی دارند، یک درمان مناسب است، اما با این حال ایمپلنتهای دندانی برای همه مناسب نیست. در طول فرآیند برنامه ریزی و طرح درمان ، جراح ارزیابی می کند که آیا شما جزو افراد نامناسب برای ایمپلنت هستید یا خیر.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *