[wpseo_breadcrumb]

ارتودنسی لینگوال یا نامرئی

آنچه می خوانید...

در علم دندانپزشکی هر چیزی که نزدیک سطح  زبان باشد و یا در ارتباط با زبان باشد، به آن لینگوال می گویند. نوعی از ارتودنسی، با نام ارتودنسی لینگوال وجود دارد که در ادامه این مقاله به چگونگی انجام ، مزایا و معایب آن می پردازیم. بنابراین توصیه می کنیم با ما همراه باشید تا از ماهیت این نوع از ارتودنسی آگاه شوید.

منظور از ارتودنسی لینگوال چیست؟

یک نوع از انواع ارتودنسی ها، ارتودنسی لینگوال است. در این نوع، دستگاه هایی که در ارتودنسی از آن ها استفاده می شود مانند سیم و براکت، در نزدیکی سطح زبان کار گذاشته می شوند. این نوع از روش انجام ارتودنسی در مقابل ارتودنسی ثابت است، چرا که در ارتودنسی ثابت دستگاه های ارتودنسی به جلوی دندان ها متصل می شود اما در ارتودنسی لینگوال ، سیم ها و براکت ها به پشت دندان و در نزدیکی سطح زبان متصل می شوند. از این رو به این روش از انجام ارتودنسی، ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی و زبانی می گویند.

مزایا ارتودنسی لینگوال چیست؟

یکی از دلیل هایی که این نوع روش از ارتودنسی را محبوب کرده است، پنهان بودن و غیر قابل مشاهده بودن آن می باشد. همانطور که پیش از این گفته شد در این روش براکت و سیم های مورد نیاز در ارتودنسی در پشت دندان ها متصل می شود، این امر باعث می شود که اگر شخصی، بهداشت و سلامت دهان و دندان خو را به خوبی رعایت نکند، تغییر رنگ ایجاد شده در پشت دندان نمایان شود و در ظاهر بیرونی دندان تغییری حاصل نشود.

مزایا ارتودنسی لینگوال

همچنین این نوع از ارتودنسی برای اصلاح مشکلات دشوار تر دندان، مانند: تغییر ارتفاع دندان، چرخش دندان و بستن فضای خالی بین دندان، کاربردی تر است.

معایب ارتودنسی لینگوال چیست؟

از آنجایی که در این روش سیم ها و براکنت های ارتودنسی در پشت دندان وصل می شود، نصب کردن آن با کمی مشکل مواجه می شود، به گونه ای که ممکن است برای  دندانپزشک، استفاده و جایگذاری آن  تاحدودی سخت باشد. همین امر سبب می شود که پروسه کار گذاری ارتودنسی زبانی، کمی طولانی تر از ارتودنسی معمولی باشد.

لازم به ذکر است که ارتودنسی پشت دندانی یک روش پیچیده و سخت است که نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد و نصب دستگاه های ارتودنسی ممکن است دندانپزشک را اذیت کند، از این جهت  هر متخصصی کار ارتودنسی لینگوال را انجام نمی دهد.بنابراین توصیه می شود ارتودنسی لینگوال را نزد بهترین دندانپزشک انجام دهید.

از دیگر معایب این روش می توان به هزینه آن اشاره نمود. انجام این روش به دلیل دشوار تر بودن مراحل نصب و بالا بودن هزینه تعمیر و جایگزینی در صورت شکستگی، برای هر فردی مقدور نیست.

همچنین از آنجایی که سیم ها و براکت های در نزدیکی زبان نصب می شود ممکن است حین غذا خوردن یا صحبت کردن بارها زبان با براکت ها و سیم ها برخورد کند.

معایب ارتودنسی لینگوال

تفاوت ارتودنسی معمولی با لینگوال در چیست؟

بسیاری از افرادی که دندان هایشان نیاز به ارتودنسی دارد، به دلیل نا رضایتی از ظاهر ایجاد شده بر دندان بعد از به کار گیری سیم ها وبراکت های ارتودنسی معمولی، از انجام ارتودسی پرهیز می کنند. مهم ترین مزایا و تفاوتی که ارتودنسی لینگوال در مقابل ارتودنسی معمولی دارد این است که دستگاه های ارتودنسی دیده نمی شوند، چراکه در ارتودنسی زبانی، این دستگاه ها در پشت دندان کار گذاشته می شوند اما در ارتودنسی معمولی ابزار ارتودنسی در جلوی دندان ها وصل می شود که قابل مشاهده است.

از دیگر تفاورت های این دو نوع از ارتودنسی می توان به هزینه آن اشاره نمود. به طوری که هزینه ارتودنسی لینگوال بیشتر از ارتونسی معمولی است.

بهترین کاندید ارتودنسی پشت دندانی کیست؟

این روش درمانی محدودیت خاصی برای افراد ندارد. اما طبق گزارشات و آمار  های به ثبت رسیده میزان به کار گیری این روش در بزرگسالان بیشتر از کودکان است.

این روش از آنجایی که جزو ارتودنسی های نامرئی محسوب می شود، بهترین روش برای افراد بزرگسالی است که نمی خواهند ظاهر ارتودنسی شان معلوم باشد. بنابراین با وجود سختی در روند کار گزاری دستگاه های آن به نظر می رسد بیشتر افراد بزرگسال به این روش از مرتب سازی دندان نیاز داشته باشند.

کاربرد ارتودنسی پشت دندانی در چیست و چه مشکلاتی را اصلاح می کند؟

ارتودنسی های متحرک صرفا می توانند تا حدودی مشکلات دندان و کج بودن آن ها را برطرف کند اما این روش از ارتودنسی می تواند مششکلات بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. به گونه ای که بریس های لینگوال قادرند مشکلاتی نظیر کج بودن متوسط تا شدید دندان ها، ازدحام دندان ها، انواع مال اکلوژن ها، کراس بایت و آندربایت، اوربایت، ازدحام یا کراودینگ دندان و همچنین فاصله بین دندان ها را برطرف کنند.

کاربرد ارتودنسی پشت دندانی

هزینه ارتودنسی لینگوال چقدر است؟

از آنجایی که نامرئی بود دستگاه های ارتودنسی این روش را بسیار محبوب کرده است، به طور معمول هزینه ارتودنسی لینگوال را نیز زیاد کرده است.

این نوع از روش های ارتودنسی به دلیل نامرئی بودن آن، دشواری نصب دستگاه های ارتودنسی، زیاد بودن هزینه تعمیر یا جایگزینی بریس ها در صورت شکسته شدن، نیاز داشتن به تخصص و تجربه بیشتر دندانپزشک دارای هزینه بیشتری نسبت به ارتودنسی معمولی است.

هزینه ارتودنسی معمولی در حالت کلی با توجه به عوامل مختلفی مانند تجربه متخصص، محل کلینیک، میزان و نوع مشکل دندان و…. متفاوت است. قیمت ارتودنسی لینگوال دست کم 2 یا 3 میلیون  تومان بیشتر از ارتودنسی معمولی خواهد بود.

 سوالات متداول

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *