[wpseo_breadcrumb]

مراقبت از دندان شیری

مراقبتاز دندان شیری
آنچه می خوانید...

دندان های شیری به عنوان دندان های اولیه نقش مهمی بر عهده دارند تا توسعه فک و دهان را انجام دهند. بنابراین سالم نگه داشتن دندان شیری بسیار مهم است. دندان های اولیه کودکان به گونه ای رشد می کنند که طول قوس فک را حفظ نمایند و پس از آن جایگزین دندان های دائمی شوند. دندان های اولیه به عنوان راهنمای مسیر رشد دندان دائمی، نقش مهمی بر عهده دارند. عضلات فک و همچنین تشکیل استخوان فک به انواع دندان های شیری دهان بستگی خواهد داشت. اگر فاصله مناسب دندان های دائمی حفظ نشود دلیل اصلی اش این است که، از دندان های شیری به خوبی مراقبت نشده است. در این مقاله به بررسی چگونگی مراقبت از دندان شیری می پردازیم.

اهمیت دندان های اولیه

 ریشه دندان شیری به گونه ای است که موجب پیدایش دندان های دائمی در بزرگسالی خواهد شد. دندان های اولیه از جمله دندان های مهمی به شمار می روند که روی بهبود گفتار هر یک از کودک نقش مهمی بر عهده دارند. همچنین دندان های شیری باید به درستی نگهداری شوند تا جویدن غذا، به راحتی انجام گردد. یکی از مهمترین مشکلاتی که بسیاری از نوزادان و کودکان با آن مواجه می گردند، پوسیدگی دندان ها است. طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی در مورد پوسیدگی دندان ارائه می دهد بسیاری از افراد با مشکل پوسیدگی دندان مواجه می شوند.

دندان شیری

اگر والدین به نکاتی که مربوط به سالم نگه داشتن دندان شیری است دقت داشته باشند با مشکل پوسیدگی دندان مواجه نمی گردند. شکل گیری دندان های اولیه از زمانی که فرد دوران جنینی را می گذراند آغاز می گردد. اولین قدم برای ارتقاء سلامت دندان های شیری مراقبت مادر است. تغذیه و سلامت مادر روی کیفیت شکل گیری هر یک از اندام های استخوانی نوزاد به خصوص دندان ها تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل وضعیت روحی و همچنین موادی که مادر زمان بارداری مصرف می ‌کند، تاثیر زیادی روی سلامت دندان های شیری می گذارد.

ارتباط پوسیدگی دندان با دندان شیری

 اثر پوسیدگی دندان های مادر روی سلامت دندان های شیری فرزند یکی از مهمترین نکاتی است که والدین باید به آن دقت داشته باشند. از آنجایی که تمامی میکروب های پوسیدگی می توانند به وسیله دهان مادر به نوزاد انتقال پیدا کنند، پوسیدگی دندان مادر نقش زیادی روی سلامت دندان های نوزاد دارد. مادرانی که با دندان های سالم فرزندان خود را به دنیا می آورند می توانند نقش مهمی روی سالم نگه داشتن دندان های شیری نوزاد داشته باشند. بنابراین مادران پیش از اینکه باردار شوند بهتر است، دندان های خود را ترمیم کنند.

راه های مراقبت از دندان شیری

توصیه های زیادی جهت ارتقاء و سالم نگه داشتن دندان شیری وجود دارد. راه های مراقبت از دندان شیری عموما شامل موارد زیر می شود:

  • مراجعه منظم به دندان پزشک
  • ترمیم دندان
  • رعایت نکاتی در مورد مراقبت از دندان شیری
مراقبت از دندان شیری

مراجعه به پزشک برای مراقبت از دندان شیری

  یکی از توصیه ها این است که دندان های اطفال باید توسط بهترین دندان پزشک معاینه شود. اولین چکاپی از دندان اطفال انجام می شود در سن یک سالگی انجام خواهد شد. مراجعه به پزشک موجب پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری می گردد. در صورتی که نیاز باشد، باید ترمیم اولیه برای هر یک از دندان های نوزاد انجام گردد. در این صورت از پوسیدگی دندان ها جلوگیری خواهد شد. چکاپ هر یک از دندان های اطفال باید با چکاپ دندان افراد بالغ فرق کند.

 دندان های شیری نسبت به دندان هایی که رشد دائمی داشته اند بیشتر در معرض پوسیدگی هستند. به همین دلیل باید به سلامت دندان شیری توجه داشته باشید. اگر بخواهیم در مورد لزوم ترمیم و مراقبت از دندان های شیری صحبت کنیم باید اهمیت وجود دندان های اولیه را بررسی نماییم. دندان های اولیه برای شکل‌گیری و توسعه فک و دهان نقش مهمی بر عهده دارند. افرادی که دندان های شیری شان پوسیده باشد، مشکلات جدی برای فک و دندان هایشان به وجود می آید.

سالم نگه داشتن دندان شیری با ترمیم دندان

با توجه به اهمیتی که دندان های شیری دارند می توانیم دلایل ترمیم دندان های شیری را به صورت زیر بیان کنیم :

در صورتی که دندان های شیری کودک دچار مشکل گردد نیاز است که والدین سریعا برای درمان دندان ها اقدامات لازم را انجام دهند.

جراحی افزایش طول تاج دندان

نکاتی در مورد مراقبت از دندان شیری

 نکات زیادی در مورد سالم نگه داشتن دندان شیری وجود دارد که هر یک از این نکات کمک می کند دندان های شیری رشد مناسبی داشته باشند. در صورتی که دندان های شیری رشد شان مناسب باشد رشد دندان های دائمی به صورت اصولی انجام خواهد شد. برخی از مهمترین نکاتی که در مورد مراقبت از دندان های شیری اهمیت زیادی دارد عبارت است از :

1. مادرانی که می ‌خواهند از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده کنند از شیر دادن شبانه باید جلوگیری نمایند. در واقع باید بدانید که شیر خشک دارای مواد قندی است. به همین دلیل امکان دارد که به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان ‌ها شود.

2. رعایت بهداشت دهان کودک و همچنین یادگیری اصولی استفاده از خمیردندان و مسواک یکی دیگر از نکاتی است که در مورد مراقبت از دندان های شیری اهمیت زیادی دارد.

3.  عدم استفاده کردن از نوشابه‌ های گازدار به عنوان یکی دیگر از نکات مراقبت از دندان های شیری شناخته می شود. کودکانی که نوشابه های گازدار می‌ خورند سریعتر دندان‌ هایشان پوسیده می‌ شود.

 4. استفاده از مواد قندی مناسب مانند کشمش، انجیر، توت خشک و غیره برای کودکان ضروری می باشد. در واقع اگر آنها از مواد قندی مناسبی استفاده کنند دندان‌ هایشان فرسوده نمی شود.  کودکان پس از اینکه مواد قندی را استفاده کردند باید برای شستشوی دهان اقدامات لازم را انجام دهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *