[wpseo_breadcrumb]

انواع مختلف پروتزهای دندانی

انواع پروتز دندان
آنچه می خوانید...

علیرغم پیشرفت مداوم تکنولوژی ها و درمان ها، از دست دادن دندانها یک مشکل واقعی برای بسیاری از افراد چه در اثر پوسیدگی، بیماری یا تروما است. اگر از دست دادن قابل توجه دندان را تجربه کرده اید، کارهای ساده مانند جویدن یا واضح صحبت کردن می تواند دشوار باشد. با این حال شما می توانید با استفاده از انواع پروتز های دندانی جهت جایگزینی دندان های از دست رفته لبخند خود را بازسازی کنید.

آیا دندان های پوسیده یا آسیب دیده دارید؟ یا اینکه یک یا چند دندان را در اثر تصادف یا عمل دندانپزشکی از دست داده اید؟ اگر به هر یک از این سوالات پاسخ مثبت داده اید، شما ممکن است یکی از انواع درمانهای پروتز را جهت جایگزینی دندانی از دست رفته خود انتخاب نمایید. بنابراین در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی انواع پروتز های دندان بپردازیم.

پروتز های دندانی

پروتزهای دندانی یکی از انواع درمانهای دندانپزشکی می باشد که جهت جایگزینی دندانهای از دست رفته یا نقصهای دندانی استفاده می شود. انواع پروتز های دندانی با توجه به کارایی آن ها  ممکن است از دهان خارج شوند یا به طور دائم در دهان شما قرار گیرند.بنابراین  پروتزهای دندانی می توانند مفید باشند. اگر قصد دریافت آن را دارید، بهترین دندانپزشک می تواند توضیح دهد که کدام انتخاب برای شما بهترین است.

انواع پروتز دندانی

 انواع پروتز دندان

انواعی مختلف پروتز دندان برای انتخاب وجود دارد که متناسب با نیاز هر بیمار است. یک دندان، چند دندان پشت سر هم، تعداد زیادی دندان در اطراف دهان که در یک ردیف نیستند یا همه دندان های شما را می توان با پروتز دندان جایگزین کرد. در زیر چند نمونه از انواع پروتزهای دندان آورده شده است:

بریج های دندانی (پل دندانی)

بریج دندانی می تواند دندان های از دست رفته را با دندان های مصنوعی در یک یا چند دندان از دست رفته جایگزین کند. یک بریج در جای خود سیمان شده است و از تاج هایی در هر طرف دندان از دست رفته یا دندان هایی که از پونتیک (دندان مصنوعی) حمایت می کنند، تشکیل شده است. قیمت دندان های بریج در مقایسه با سایر انواع پروتزهای دندان در حد متوسط ​​است.

مزایای-بریج-های-دندانی

روکش های دندانی ( تاج های دندانی)

روکش های دندانی کلاهک هایی هستند که روی سطح دندان های شکسته یا پوسیده زده می شوند. هنگامی که پرکردن ها نتوانستند مشکل را برطرف کنند، از روکش ها برای حفظ، پوشش و بازسازی ساختار دندان های شما استفاده می شود. فلزات، پرسلن، رزین و سرامیک ها همگی گزینه هایی برای روکش دندان هستند. آنها معمولاً در طول زمان به هیچ مراقبت اضافی دیگری به جز رعایت بهداشت عالی دندان نیاز ندارند.

دندان مصنوعی

این نوع پروتز از انواع پروتز های دندان، جایگزین های متحرک دندان هستند که می توانند بیرون آورده شوند و دوباره در دهان قرار داده شوند. در حالی که پروتزهای مصنوعی نیاز به تنظیم دارند و هرگز دقیقاً مانند دندان های طبیعی احساس نمی شوند، پروتزهای امروزی طبیعی تر و راحت تر از همیشه هستند.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان وسایل فلزی هستند که با جراحی به استخوان فک زیر لثه متصل می شوند و برای حمایت از دندان های مصنوعی استفاده می شوند. این ایمپلنت‌های فلزی به استخوان شما متصل می‌شوند و پایه ثابتی را ارائه می‌کند که پشتیبانی پایداری را در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن فراهم می‌کند.

کاندید نامناسب ایمپلنت

مراحل انجام انواع پروتز دندان

بسته به محل ساخت پروتز، درمان ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد.

دندانپزشک شما دندان ها و حفره دهان شما را به طور کامل معاینه می کند و از دندان هایی که در پروتز دندان نقش دارند رادیوگرافی دندان می گیرد. این به دندانپزشک شما امکان می دهد تا پروتزی تهیه کند که از دندان های باقی مانده پشتیبانی کند و به شما این امکان را می دهد با لبخندی زیبا غذا بخورید و صحبت کنید.

دندانپزشک شما در مرحله بعد، از شما می خواهد که یک موم را گاز بگیرید تا تصویری از دندان های موجود خود ایجاد کنید تا بتوان چارچوب و قالب را تنظیم کرد. طبق تصمیمات دندانپزشک، پروتزهای دندانی از مواد مختلفی از جمله زیرکونیا، چینی و اکریلیک ساخته می‌شوند.

روند درمان به نوع پروتز دندانی که می خواهید استفاده کنید بستگی دارد. برای مثال ایمپلنت با جراحی در استخوان فک شما کاشته می شود و پس از آن، باید چند ماه صبر کنید تا پروتز نصب شود. این کار برای اطمینان از اینکه پروتز به درستی در استخوان قرار گرفته و محکم شده است انجام می شود.

اگر بریج، تاج یا پروتز می‌گیرید، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به برداشتن یا کاشت بخشی از سطح دندان شما برای آماده کردن آن برای پروتز داشته باشد.

هزینه انواع پروتز های دندان

قیمت دندان مصنوعی بسته به مواد و فرآیند متفاوت است. بنابراین ارائه هزینه دقیق بدون انجام مشاوره و معاینه آسان نیست. در نتیجه، بهترین روش برای اطلاع از قیمت تاج دندان یا هزینه تاج ایمپلنت، تخمین زدن از متخصص پروتز است.

از سوی دیگر، پروتزهای دندانی از میزان موفقیت بالایی برخوردار هستند و در صورت مراقبت صحیح باید تا آخر عمر باقی بمانند. آنها یک سرمایه گذاری طولانی مدت عالی برای حفظ لبخند سالم هستند.

دکتر محمد نجفی تمام درمان‌های اصلی دندانپزشکی را در تهران می‌پذیرد، بنابراین لازم نیست نگران هزینه درمان انواع پروتز های دندان یا جراحی دهان باشید. در واقع، دکتر محمد نجفی از متخصصان دلسوز و بسیار آموزش دیده ای است که در صورت نیاز مراقبت، پشتیبانی و نگهداری مادام العمر را ارائه می دهد.

بنابراین، اگر مایل به تهیه هر گونه از انواع پروتز دندان هستید و می خواهید از هزینه ایمپلنت یا هر هزینه دیگری مطلع شوید، برای تعیین وقت مشاوره خود با ما تماس بگیرید.

بهترین نوع پروتز دندان

با دانش فوق، باید بهترین دندان مصنوعی را برای خود انتخاب کنید. بنابراین چگونه می توان در مورد این اقدام کرد؟ در اینجا نکاتی برای انتخاب دندان مصنوعی مناسب وجود دارد.

توصیه می شود که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا به شما در انتخاب بهترین و راحت ترین انواع پروتز دندان برای شما کمک کند.

کلام آخر

انواع پروتز دندان می تواند اعتماد به نفس بیمار را با جایگزینی دندان های از دست رفته یا بهبود ظاهر دندان های تغییر رنگ یا شکسته افزایش دهد. اگر فکر می‌کنید پروتز می‌تواند راه‌حلی برای وضعیت دندان‌تان باشد، یک قرار ملاقات با دندانپزشک یا متخصص پروتز بگذارید تا انتخاب‌های شما را برای بهبود لبخندتان ارزیابی کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر محمد نجفی

جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *