[wpseo_breadcrumb]

مراقبت های بعد از لیفت لثه و طول مدت دوره نقاهت لیفت لثه

مراقبت های بعد از لیفت لثه
آنچه می خوانید...

مراقبت های بعد از لیفت لثه

محل خط لثه در امتداد بالای لثه قرار دارد؛ یعنی جایی که لثه با سطح دندان تلاقی پیدا می کند. این خط معمولا خطی صاف بوده و در وضعیتی متعادل قرار دارد. در برخی از افراد اما این محل پایین تر از حد نرمال بوده و یا ناهموار است. در این حالت زمانی که فرد لبخند می زند یا صحبت می کند بخش زیادی از لثه دیده می شود. به این نوع لبخندها معمولا لبخند لثه ای گفته می شود که اغلب مورد پسند افراد نبوده و آنها به دنبال راهی برای ایجاد تعادل در خط لثه خود هستند. لیفت لثه، درمانی است که این افراد به دنبال آن هستند. در این مقاله از وب سایت دکتر محمد نجفی، به سراغ لیفت لثه، دوره نقاهت لیفت لثه و مراقبت های بعد از لیفت لثه می رویم. پس با ما همراه باشید. همچنین در سایت دکتر نجفی به روش درمان خانگی آبسه دهان هم پرداخته ایم.

 


     

    لیفت لثه چیست؟

    لیفت لثه یا ژنژیوکتومی یکی از روش های ساده ای است که با استفاده از آن، خط لثه را تغییر می دهند. با استفاده از این روش درمانی، مقدار کمی از بافت لثه برای تغییر بافت برداشته می شود تا لثه ظاهری زیباتر پیدا کند. در برخی از مواقع لیفت لثه با اهداف سلامتی دندان صورت می گیرد. برای مثال این روش درمانی برای افرادی به کار می رود که بعد از رویش دائمی دندان ها لثه ها عقب نشینی نمی کنند.

     

    بررسی انواع لیفت لثه

    لیفت در حالت های مختلفی برای افراد انجام می گیرد که انواع آن به شرح زیر است:

    جراحی لثه

    جراحی لثه با هدف افزایش زیبایی لثه انجام می گیرد و هدف از انجام آن تغییر خط لثه و یا تغییر شکل دادن به لثه است. این جراحی با هدف پایین و بالا بردن لثه ها هم انجام می گیرد. در این جراحی دندان ها به یک طول متقارن رسیده و پس از پایان جراحی هیچ نوع ناهمواری در سطح لثه دیده نمی شود و به این صورت لبخندی زیباتر خواهید داشت.

    افزایش دادن طول تاج دندان

    افزایش طول تاج دندان زمانی استفاده می شود که دندان های فرد کوتاه است و لثه بلند. در این روش، بخشی از لثه اضافی و حتی مقداری از بافت استخوانی برداشته می شود تا سایز دندان و لثه متعادل شود. این روش برای هموار کردن لثه های ناهموار هم استفاده می شود.

     

    بیشتر بخوانید: مراقبت بعد از جراحی افزایش طول تاج

     

    دلایل انجام لیفت لثه

    لیفت لثه عمدتا به دلایل زیر انجام می  گیرد:

    • فرم نامناسب استخوان فک
    • پیشروی غیرنرمال بافت استخوانی اطراف دندان ها
    • کوتاه بودن لب بالایی
    • پوشش بافت لثه ای بیش از حد

     

    تماس مستقیم: ۰۲۱۲۶۷۱۰۴۸۴

     

    بررسی مزایای لیفت لثه

    مزایای لیفت لثه

    پس از انجام لیفت لثه و مراقبت های بعد از لیفت لثه، فرد می تواند از مزایای پس از این عمل که به شرح زیر است بهره مند شود:

    • افزایش اعتماد به نفس:  هر فردی که بافت لثه نرمالی داشته باشد به هنگام خندیدن شوق و ذوق بیشتری دارد و از خندیدن خود لذت بیشتری می برد.
    • بالا بردن زیبایی ظاهر : لثه اضافه تر از حد نرمال می تواند ظاهر طبیعی فرد را بر هم بریزد.
    • نتیجه دائمی:  افرادی که عمل لیفت لثه را انجام می دهند می توانند برای همیشه از داشتن لثه ای نرمال بهره مند شوند.
    • درمان بیماری های لثه:  انجام مراحل عمل لیفت تنها با هدف زیبایی انجام نمی گیرد؛ بلکه در برخی موارد برای درمان پریودنتال مانند بلند کردن تاج، از بین بردن کیست لثه و دیگر موارد به کار می رود.

     

    مراقبت های بعد از لیفت لثه

    لیفت لثه یک درمان رایج بوده و خطرناک نیست و به همین دلیل هم مشکلاتی برای فرد به وجود نخواهد آورد. مراجعین برای این کار می توانند با رعایت نکات مورد نیاز بهداشتی که پزشک متخصص به آنها پیشنهاد می کند؛ درد را کنترل کرده و به نتیجه مطلوب درمان خود دست پیدا کنند. پس از انجام لیفت لثه، لثه های ممکن است حساس شده و یا برای دندان ها این اتفاق بیافتد. بنابراین رعایت بهداشت برای کنترل این وضعیت ضروری است و مانع از عفونت لثه ها می شود.

    پس بهتر است بر طبق دستور پزشک خود از یک مسواک استاندارد استفاده کرده و مصرف دهانشویه را فراموش نکنید. مسواک زدن باید به صورت آرام انجام بگیرد تا آسیبی به لثه ها وارد نشود. افراد بهتر است از مسواک، خمیر دندان و دهانشویه زیر نظر دندانپزشک خود استفاده کنند.

    مراقبت های بعد از لیفت لثه در روز اول

    باید به خاطر داشته باشید که مراقبت های بعد از لیفت لثه در 24 ساعت اول بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل هم توصیه می شود به صورت مرتب از کیسه یخ بر روی صورت خود استفاده کنید زیرا این کار مانع از تورم خواهد شد. بهتر است از نوشیدنی های سرد استفاده کنید و این کار را به آرامی انجام دهید.

    توصیه می شود در 24 ساعت اول پس از لیفت لثه، استراحت کنید و از فعالیت های سنگین خودداری کنید زیرا موجب وارد شدن فشار و آسیب به لثه شما می شود. مواد غذایی داغ مصرف نکنید و تمامی داروها و مسکن های تجویز شده را بر طبق دستور پزشک مصرف کنید. مراقب پانسمان خود باشید و مانع از حرکت و دستکاری آن شوید.

    مراقبت های بعد از لیفت لثه در هفته اول

    در هفته اول برای مراقبت های بعد از لیفت لثه همچنان باید بهداشت دهانی را جدی بگیرید و مصرف دهان شویه را برای روزی 3 بار انجام بدهید. مسواک زدن شما باید به صورت آرام انجام شود تا موجب تحریک لثه نشود و عفونت به دنبال آن به وجود نیاید.

     

    دوره نقاهت لیفت لثه

    دوره نقاهت لیفت لثه می تواند از چند روز تا چند هفته متغیر باشد و در این زمان بهتر است داروهای تجویز شده توسط پزشک مصرف شود تا میزان درد کاهش پیدا کند. در دوره نقاهت لیفت لثه، مراقبت از بخیه ها بسیار اهمیت دارد. در برخی از موارد پزشک باید از چاقوی جراحی برای لیفت لثه ها استفاده کند و به همین دلیل بعد از جراحی نیاز است که برای نگه داشتن بافت لثه و بسته شدن زخم از بخیه استفاده شود. معمولا پزشکان از بخیه هایی که قابلیت جذب دارند استفاده می کنند و زمانی که پزشک نتواند بخیه های قابل جذب را برای جراحی لیفت لثه استفاده کند؛ باید برای برداشتن آن به پزشک مراجعه کرد. نتیجه درمانی که مرتبط با جراحی لیفت لثه است ماندگار بوده و به عنوان یکی از جراحی های زیبایی به شمار می رود که مدت زمان زیادی می توان از زیبایی آن لذت برد.

    طول مدت دوره نقاهت لیفت لثه

    در دوره نقاهت لیفت لثه، باید به نکاتی مهم توجه داشته باشید. پس از لیفت لثه پزشک داروهایی را برای شما تجویز می کند که باید در ساعت مشخص شده از آن ها استفاده کرد. در دروه نقاهت لیفت لثه، شما می توانید از کیسه آب یخ برای کاهش تورم و درد لثه ها استفاده کنید. برای این کار می توانید به مدت 15 تا 20 دقیقه کیسه آب یخ را بر روی ناحیه مورد نظر گذاشته و به این صورت درد و تورم را کاهش دهید.

    هنگامی که جراحی برای لیفت لثه انجام می گیرد؛ احتمالا پزشک برای شما دهانشویه هایی را تجویز می کند که دارای آنتی بیوتیک هستند. در دوره نقاهت لیفت لثه نیاز است که به مدت دو تا 3 روز از این دهانشویه های حاوی آنتی بیوتیک استفاده کنید.

     

    توصیه های بیشتر مراقبت های بعد از لیفت لثه

    رعایت نکات زیر نیز برای مراقبت های بعد از لیف لثه مفید است:

    • بعد از لیفت لثه از خوردن غذاهای پر ادویه و چسبناک پرهیز کنید و بهداشت را رعایت کنید تا لثه شما دچار عفونت نشود.
    • برای رعایت بهداشت بیشتر بهتر است از مسواک های نرم، خمیر دندان های غیر ساینده و دهانشویه های غیرالکلی استفاده کنید.
    • بهتر است تا مدتی، پس از لیفت لثه، از نخ دندان استفاده نکنید.

     

    تماس مستقیم: ۰۲۱۲۶۷۱۰۴۸۴

     

    جمع بندی

    • محل خط لثه در امتداد بالای لثه قرار دارد؛ یعنی جایی که لثه با سطح دندان تلاقی پیدا می کند. این خط معمولا خطی صاف بوده و در وضعیتی متعادل قرار دارد. در برخی از افراد اما این محل پایین تر از حد نرمال بوده و یا ناهموار است.
    • لیفت لثه یا ژنژیوکتومی یکی از روش های ساده ای است که با استفاده از آن، خط لثه را تغییر می دهند. با استفاده از این روش درمانی، مقدار کمی از بافت لثه برای تغییر بافت برداشته می شود تا لثه ظاهری زیباتر پیدا کند.
    • جراحی لثه با هدف افزایش زیبایی لثه انجام می گیرد و هدف از انجام آن تغییر خط لثه و یا تغییر شکل دادن به لثه است. این جراحی با هدف پایین و بالا بردن لثه ها هم انجام می گیرد.
    • لیفت لثه یک درمان رایج بوده و خطرناک نیست و به همین دلیل هم مشکلاتی برای فرد به وجود نخواهد آورد. مراجعین برای این کار می توانند با رعایت نکات مورد نیاز بهداشتی که پزشک متخصص به آنها پیشنهاد می کند؛ درد را کنترل کرده و به نتیجه مطلوب درمان خود دست پیدا کنند.
    • باید به خاطر داشته باشید که مراقبت های بعد از لیفت لثه در 24 ساعت اول بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل هم توصیه می شود به صورت مرتب از کیسه یخ بر روی صورت خود استفاده کنید زیرا این کار مانع از تورم خواهد شد.
    • در هفته اول برای مراقبت های بعد از لیفت لثه همچنان باید بهداشت دهانی را جدی بگیرید و مصرف دهان شویه را برای روزی 3 بار انجام بدهید.
    • در دوره نقاهت لیفت لثه، باید به نکاتی مهم توجه داشته باشید. پس از لیفت لثه پزشک داروهایی را برای شما تجویز می کند که باید در ساعت مشخص شده از آن ها استفاده کرد.
    • دوره نقاهت لیفت لثه می تواند از چند روز تا چند هفته متغیر باشد و در این زمان بهتر است داروهای تجویز شده توسط پزشک مصرف شود تا میزان درد کاهش پیدا کند.

    دکتر محمد نجفی

    منبع

    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    اشتراک گذاری مطلب:

    دکتر محمد نجفی

    جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت های دندانی د‌ارای بورد تخصصی، استادیار دانشگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *